Rozenregen

Basisschool in Mortsel

Blog

L4 Hoekenwerk in de bib en bezoek aan de wereldwinkel

We werden uitgenodigd in de bibliotheek met een brief van Inti.

Inti woont in Ecuador. Naast de boerderij waar hij woont ligt een cacaoplantage. Daar werkt zijn papa. Inti wil later ook cacaoboer worden, daarom helpt hij zijn papa al veel op de plantage. De vruchten van de cacaoboom zijn cacaokolven en lijken op een rugbybal. Binnenin de vrucht zitten de cacaobonen netjes gesorteerd in 5 rijen. Er zitten ongeveer 40 bonen in een vrucht. Om ongeveer een kilogram chocolade te maken heb je 800 bonen nodig. Na de oogst worden de bonen in jute zakken gedaan en met grote schepen getransporteerd naar het noorden. Sommige schepen komen in ons land aan. Nu wil Inti wel eens weten hoe die bittere cacaobonen verwerkt worden tot zoete chocolade. Hij vraagt aan ons om dit voor hem eens uit te zoeken.

En zo startte onze speurtocht in de bibliotheek. Via allerlei opdrachten vonden we meer informatie over het productieproces van chocolade. Via allerlei infopanelen over de Andeslanden en over cacao, kwamen we tot de ontdekking dat België en Latijns-Amerika op vele manieren met elkaar verbonden zijn. We leerden ook het verschil kennen tussen eerlijke en oneerlijke handel. Er was veel leerrijk en knap materiaal voorzien om mee te werken.

Bekijk ook onze foto’s!

De leerlingen van het vierde leerjaar.


L4 Naar het speelgoedmuseum

We vertrokken om 09.13 uur met de trein naar Mechelen. We kwamen aan om 09.35 uur. We gingen te voet van het spoor naar het museum. Nadat we onze jassen aan de kapstok hadden gehangen, volgden we de workshop 'Speelgoed en techniek'. Hier vertelde juf Dorien over: wiel met as, tandwielen, hellend vlak, hefboom, katrolsysteem. Daarna zochten we deze technieken in speelgoed van vroeger en nu. Na het middageten gingen we met de klas op stap door het museum. Dan mochten we spelen bij de uitleendienst. Op de trein terug naar huis zongen we leuke liedjes. We vonden het een 'speelrijke' dag!

De leerlingen van het vierde leerjaar


L4 Kerst- en nieuwjaarselfjes

kerstsok

warme sok

snoep er in

we hangen hem op

hoog

(Marie)

 

nieuwjaar

mooie nieuwjaarsbrieven

ik lees voor

mijn tante is opgewonden

super

(Celina)

 

nieuwjaar

veel vuurwerk

boem knalt hard

in leuke mooie kleuren

gezellig

(Nina)

 

kerstman

veel cadeautjes

heel veel rendieren

hij heeft een slee

waaaw

(Klara)

 

kerstmis

veel cadeaus

met mooie strikjes

het is eindelijk zover

openmaken

(Nora)

 

kerstvakantie

gekleurde kerstballen

heel veel cadeautjes

veel bezoeken aan familie

vrede

(Delphine)

 

kerstmis

mooie kleren

een kleurrijke kerstboom

met een leuk stalletje

joepie

(Louise)

 

kerstmis

slingers overal

kaarsjes branden lang

pakjes kant en klaar

openmaken

(Jasmine)

 

kerstmis

een kerstboom

versierde mooie ballen

we denken aan Jezus

joepie

(Helina)

 

nieuwjaar

leuk feest

gezellig bij elkaar

's avonds laat naar bed

super

(Roos)

 

vuurwerk

veel kleur

knetter en knal

iedereen samen bij elkaar

gezellig

(Sara)

 

kerstmis

de kerstman

en zijn rendieren

met zijn vliegende slee

zjoef

(Toon)

 

nieuwjaar

groot feest

knal boem knal

voor jou en mij

familie

(Emilia)

 

kerstmis

Jezus geboren

twee weken vakantie

gaan skiën in sneeuw

kerstboom

(Senne)

 

nieuwjaar

veel vuurwerk

in de tuin

het knalt heel luid

boem

(Maxim)

 

kerstmis

veel sneeuw

kerstboom in huis

in de sneeuw spelen

vakantie

(Lander)

 

nieuwjaar

laat opblijven

lezen nieuwjaarsbrieven voor

we kijken naar het

vuurwerk

(Luka)

 

nieuwjaar

leuke brieven

om te lezen

het feest is lekker

vuurwerk

(Louis)

 

kerstboom

veel groen

heel mooie lichtjes

er liggen pakjes onder

openmaken

(Kyan)

 

Prettige feestdagen!

Juf Veerle


L5 Werken, werken, werken

Voor ons afgelopen WO-thema kwamen er enkele ouders of grootouders vertellen over hun beroep in onze klas. Hieronder enkele reacties van de leerlingen achteraf. 

- Het was duidelijk verteld, het proefje vond ik heel leuk, maar de lippenbalsem viel tegen. (Simon) 

- Het was cool en leerrijk. (Lara) 

- Het beroep van de papa van Charlotte en Hélène was leuk, omdat je dan kunt weten wat je moet doen later. (Emma) 

- Bij de mama van Sonny was het interesszant want ze reist naar landen om Kipling boekentassen te ontwerpen. (Maurice) 

- Bij de mama van Niels en Simon vond ik het ook heel leuk dat ze veel spullen liet zien. (Petra) 

- Ze was secretaresse, ik wist wel dat het bestond maar niet dat ze zoveel moesten doen. (Sonny) 

- Het was wel eens leuk met de mama of papa van kinderen in onze klas. (Valentin) 

- Ik vond ze allemaal super leuk. Nu zijn wij wat meer te weten gekomen en dat is wel erg fijn. (Mirte) 

- Dan moet zij haar patiënt verdedigen en je mag dan ook veel liegen. (Hélène)

- Modeste: Ik wist niet dat je als burgemeester veel belangrijke dingen moest doen. (Marie) 

- Ik vond die van Max zijn mama en mijn mama de leukste omdat je veel vragen mocht stellen. (Niels) 

- Ze heeft per ongeluk oot een reusachtige toiletzak laten maken, dat was gieren. (Matti) 

- De burgemeester, ik vond het heel leuk, want ik mocht het lint passen. (Aimy)

- Het was echt kei tof, we hebben zelfs een eigen boekentas mogen tekenen. (Charlotte) 

- Ik vond het leuk om naar te luisteren omdat ik er nooit van gehoord had. Het luisteren was intens. (Igor) 

- Ik vond het heel leuk dat ik een burgemeester kon meebrengen. (Max) 

- Het was leuk over de beroepen te praten.Dan heb je een idee in je hoofd wat je later kan worden. (Diana) 

- Het was leuk van allemaal. Wat ik heel leuk vond, was dat iedereen wel foto's of iets anders bij had. (Ebe) 

- Bij Tina vond ik het leukste, omdat ik later ook ontwerpster wil worden. (Alixe) 

- Dank jullie wel dat jullie allemaal zijn gekomen!!! (Hanna) 

 

(Binnenkort staan ook de foto's bij onze klas)


L5: Enkele reacties na de eerste weken school

Alixe: Ik vond de eerste schooldag wel spannend, nieuwe juf, nieuwe klas, nieuwe lessen. Het leukste vond ik de nieuwe pennen en de spullen. 

Niels: De zwemles vond ik leuk, maar ook wanneer de juf voorleest en natuurlijk de speeltijd. 
Max: Na deze 2 weken denk ik echt wel dat het een leuk schooljaar gaat worden. 
Marie: De strips in de klas lees ik graag. 
Victor: Wo, dit thema vind ik geweldig.
Hanna: Ik ben ook blij dat we in de directrice haar gang zitten, hoe dan ook ik vind het 5e leerjaar al (ondertussen) top! 
Matti: De eerste schooldag was zwaar (vooral de boekentas).
Ebe: In het begin van het schooljaar was het leuk dat je mocht kiezen waar je zat. 
Lara: Ook de sfeer in de klas heb ik in de vakantie wel gemist. 
Charlotte: De wo-lessen waren zus en zo. 
Petra: Mijn eerste 2 weken waren heel leuk en interessant. We hebben nieuwe dingen geleerd en ook veel gelachen. 
Helene: Frans unité 2 was gemakkelijk. 
Maurice: de juf is heel grappig en ze maakt het ons makkelijk. 
Aimy: En wij hebben veel huiswerk, dat is super leuk, maar wel vermoeiend. 
Valentin: Het raarste moment vond ik toen de juf zei dat ze zwanger was. 
Emily: Ik vind het leukste cadeautje dat ik tot nu toe heb gekregen zo een spetterende juf als jou. 
Igor: Deze twee weken waren fantastisch met juf Lizi. 
Mirte: Wat ook leuk is: onze juf is zwanger. Leuk hé, zou jij dat ook niet leuk vinden een juf die zwanger is?
Simon: Onze eerste Franse les vond ik heel leuk. 
Diana: Ik was blij om mijn vrienden en vriendinnen terug te zien. 
Sonny: Ik vind het wel heel tof dat je voorleest. 
Emma: Het is leuk dat als we zelf verbeteren een sticker mogen kiezen. 
Linus: Denk je dat het schooljaar niet leuk is? Dan heb je het erg fout! 
 
Nieuws van de derde week: 
Het Frans is gewoon mega top!
Er is een nieuwe jongen in onze klas. 
Strappen was echt top. 
Mijn eerste drie dagen zijn heel leuk op school. Ik heb nieuwe vrienden gemaakt.


L5 Het schoolfeest

Onlangs was het schoolfeest. Alle klassen deden een optreden.

Er zijn heel veel mensen komen kijken.

 

Er was ook een Vlaamse kermis en je kon er dingen mee verdienen. Je kon er lekker eten en drinken met bonnetjes die je kon kopen in een huisje. Iedereen had veel geoefend voor het schoolfeest. In alle klassen was het maandag nog druk door het schoolfeest. (Morgen is het waarschijnlijk terug rustig.)


L2: Onze uitstap naar de markt

We hebben aan een paling gevoeld, hebben wafeltjes gegeten, aardbeien en nog veel meer ander fruit geproefd.                

Linou en Erin

 

Ik heb aan een levende paling mogen voelen. We zagen op de markt veel bloemen en kleren. We hebben aardbeien, een kiwi, een meloen, broccoli en brood gekocht.

Inaya en Flore

 

Hallo, wij zijn Renée en Line. We hebben speculoos geproefd en nootjes met chocolade rond. Het was een hele leuke dag, samen met de bonnie van Renée.

 

Wij waren op de markt met de oma van Emma. We hebben lekkere snoepjes en jongen kaas gezien en we hebben speculaas geproefd. Het was heel leuk! Het was ECHT heel leuk!

Amanda, Manon en Emma

 

Wat hebben wij gekocht: kip, appels, bananen, peren, brood, verschillende nootjes

Wat hebben wij gezien: bloemen, aardappelen, knolselder en vis

Wat hebben wij geproefd: tzatziki met brood, een wafel, brood

Alexander, Lucas, Jonathan

 

Wat we niet kenden was knolselder. We zagen bananen, kiwi's, appels. Bij de slager kan je niet alleen vlees kopen maar ook kaas. We kochten wafeltjes en snoep.

Timo, Lowie en Jonathan

 

Ik heb op het knopje van de slager gedrukt. We hebben veel snoep gezien en veel soorten groeten en fruit zoals mango's, aubergine en nog veel meer. We hoorden ook muziek op de markt.

Rico, Alessia en Ella

 

Wij zijn met de mama van Lola gaan winkelen. We hebben een kaasje en sandwishes gekregen. We hebben speculaas en een wafeltje geproefd. We kochten aardbeien en appelsienen.

Lola en Eloïse

 

We hadden veel plezier! We hebben lekkere paaseieren geproefd. We hadden 2 euro bij en hebben daar een zakje sneop mee gekocht. De wafeltjes, mmmmmmmmmmm, waren lekker! We kochten ook nog lekker fruit.

Coralie, Bo en Gissel

 

Op de markt hebben we gekocht: een ajuin en vijf wortelen, een brood en vis. We proefden gedroogde abrikozen en ananas en olijven. We gingen samen met de oma van Julie naar de markt.

Julie en Marie-Lou


L5 : bijna vakantie! van Lťon en Viktor

Hallo wij zijn Léon en Viktor en wij zijn de bloggers van de week.

 Deze week hadden we spreekbeurten.

Ieder kind had een eigen hobby die hij/zij voorstelde en waarover ze de geschiedenis vertelden.

Soms was de hobby van zichzelf maar soms ook  van een ouder of een grootouder.

Om de zes spreekbeurten mocht ieder kind van de klas zelf beoordelen.   

Voor de spreekbeurten mochten we het elektrische bord van de grote meester Patrick gebruiken.

 

Vrijdag namiddag hebben we een film gekeken, de film heette :Kruistocht in Spijkerbroek.

Zelf vinden we het een mooie film.

 

Deze week hadden we veel toetsen, vooral van frans en wiskunde en we moesten dus veel leren.

Voor spelling hebben we controledictee 4 gemaakt.

Om frans te leren speelden we leerspelletjes, voor wiskunde moesten we een toetswijzer maken en voor spelling kregen we een bundel en aparte oefenblaadjes.

 

Omdat het bijna Pasen is kreeg iedereen paaseitjes.

We hebben nu twee weken vakantie en velen van ons gaan op reis.

Ik, Viktor ga skiën en Léon gaat naar Spanje en daarna naar Breskens aan zee.

 

 Daag!!!!!!!

 

Dit waren Viktor en Léon.


L5 een blogbericht van Jonas

L5 de jeugdboekenweek

 

Hallo ik ben Jonas

Je  vraagt je nu zeker af waarom er maar 1 blogger is. Wel dat komt omdat we een stagiaire hadden. De stagiaire noemt Ellen en we hadden samen met haar al veel leuke dingen gedaan. Spijtig genoeg was het eergisteren haar laatste dag , maar in april komt ze terug les geven.

Maandag was ook de jeugdboekenweek gestart, dit schooljaar ging het over humor.

 

Daarom waren we ook een luisterverhaal van het geluidshuis aan het luisteren en het luisterverhaal noemt : De 7 zwanen. Het gaat over 12 kinderen van een koning waarvan er 11 zonen zijn en 1 dochter. De 11 zonen worden door hun gemene stiefmoeder in zwanen veranderd en de dochter tot haar 18de in de boerderij laat werken. 


L4 Zo groet onze klas des morgens de dingen.

Max groet 's morgens de dingen.
Dag boek naast de kist op de kast naast de strip, kip, kip
dag lieve verkenner
dag superkleine mams
dag supergrote paps met baard
en
dag moka met de witte band
band en wit
van de lieve moka
goeiendag
Daa-ag papa
dag mokaatje
dag kleine moka
Max

 

Niels groet 's morgens de dingen.

Dag dodootje in je blootje groot groot groot

dag bol op de grond

dag boek op de grond

dag pennerke-pen

en

dag vuilbakje-vui met vuil

vuil in de vuilbak

vuil van het vuilbakje-vuil

goeiendag

Daa-ag vuilbakje-vuil

dag vuil vuilbakje-vuil

dag vies vuilbakje

Niels

 

Simon groet 's morgens de dingen.

Dag doodoo met het hesje flesje flesje

dag boek op het kastje

dag klokje op het kastje

dag patapoefje in het hoekje

en

dag kussen in het hoekje

kussen en patapoefje

van in het gezellige hoekje

goeiendag

Daa-ag patapoefje

dag lief kussen

dag klein kussen mijn

Simon

 

Charlotte groet 's morgens de dingen.

Dag kast met de broek, koek, koek

dag kast naast de muur

dag muur naast mijn bed

dag zus naast mijn kus

en

dag kus naast mijn zus

kus en zus

goeiendag

Daa-ag zus

dag lieve zus

dag zus dikke kus

Charlotte

 


L5 een blogbericht van Frederik en Thomas

We kregen veel toneeltjes te zien en heel veel coole dingen.
Daarna kregen we chocomelk en pannenkoeken.
Daarna was het vakantie, jiepiehee!
Spijtig dat het al gedaan is wan het werd net zo leuk.
we gaan van alles leren over Hingene, en wij willen daar graag naar toe.

        Klaar om te vertrekken!!!


L4 FiŽsta Latina: hoekenwerk in de bib

We werden uitgenodigd in de bibliotheek met een brief van Inti.

Inti woont in Ecuador. Naast de boerderij waar hij woont ligt een cacaoplantage. Daar werkt zijn papa. Inti wil later ook cacaoboer worden, daarom helpt hij zijn papa al veel op de plantage. De vruchten van de cacaoboom zijn cacaokolven en lijken op een rugbybal. Binnenin de vrucht zitten de cacaobonen netjes gesorteerd in 5 rijen. Er zitten ongeveer 40 bonen in een vrucht. Om ongeveer een kilogram chocolade te maken heb je 800 bonen nodig. Na de oogst worden de bonen in jute zakken gedaan en met grote schepen getransporteerd naar het noorden. Sommige schepen komen in ons land aan. Nu wil Inti wel eens weten hoe die bittere cacaobonen verwerkt worden tot zoete chocolade. Hij vraagt aan ons om dit voor hem eens uit te zoeken.

En zo startte onze speurtocht in de bibliotheek. Via allerlei opdrachten vonden we meer informatie over het productieproces van chocolade. Via allerlei infopanelen over de Andeslanden en over cacao, kwamen we tot de ontdekking dat België en Latijns-Amerika op vele manieren met elkaar verbonden zijn. We leerden ook het verschil kennen tussen eerlijke en oneerlijke handel. Er was veel leerrijk en knap materiaal voorzien om mee te werken.

Bekijk ook onze foto’s!

De leerlingen van het vierde leerjaar.


L4 Elfjes over Kerstmis, Nieuwjaar en Winter

Advent

vier kaarsjes

de mooie krans

we zingen op school

aftellen

Valentin

 

Kerstmis

mijn cadeau

de mooie kerstboom

er hangen veel kerstballen

feest

Aimy

 

IJs

heel glad

een koud meer

het is bevroren water

schaatsen

Linus

 

Vuurwerk

fel licht

knetterend en luid

al de mensen kijken

ooh!!

Marie

 

Groen

een kerstboom

met mooie kerstballen

er staat een ster

hoog

Igor

 

Jezus

een kribbe

de kleine stal

de drie koningen komen

Kerstmis

Matti

 

Kerstmis

dolle pret

keiveel mooie lichtjes

buiten spelen de kinderen

sneeuw

Sonny

 

Vuurwerk

altijd plezant

dicht bij elkaar

wij vervelen ons nooit

joepie

Alixe

 

Nieuwjaar

mooi feest

leuke kleren aan

een coole hoed op

feest

Emily

 

Elfje

mooie stralen

hele mooie lichtjes

ze kijken me aan

nieuwjaar

Hanna

 

Rood

de adventskrans

leuke mooie kleuren

de vier kaarsjes branden

licht

Petra

 

Groen

grote kerstboom

kerstballen en slingers

de ster hangt op

kerstboom

Ebe

 

Kerstman

lange baard

een grote slee

er vliegen vijf rendieren

kerst

Lara

 

Slee

sleetje vliegt

daar komt hij

ik stap er in

hihihi

Niels

 

Nieuwjaar

mooie brief

een ander jaar

het vuurwerk wordt aangestoken

wensen

Simon

 

Kerstslee

rinkelende belletjes

mooi en snel

kerstman rijdt er mee

arrenslee

Maurice

 

Kerstboom

mijn den

heel veel slingers

ik hang ze erin

licht

Emma

 

Kerstmis

veel plezier

vrede en vreugde

samen pakjes open maken

cadeaus

Victor

 

Max

bij nieuwjaar

wat een volk

ik ben super blij

vuurwerk

Max

 

Kerst

gelukkig nieuwjaar

en veel plezier

we zitten onder elkaar

gezellig

Mirte

 

Vuurwerk

veel kleuren

in de lucht

het knettert heel hard

ooooh

Charlotte

 

Vuurwerk

mooie lichtjes

altijd heel fijn

ik maak veel vuurwerk

2015

Hélène

 

We wensen jullie allen prettige feestdagen en een zalige start van 2015!

Juf Veerle en haar vierdeklassers.

 


L5 de landenbeurs

de blog van de dag .

vorige week was het de landenbeurs .

we hebben veel bijgeleerd over de buurlanden van België . we hebben heel wat typische gerechten van landen geproefd. De gerechten waren heerlijk ,sommige gerechten hadden we nog nooit eerder geproefd .Op het einde moesten we op een papiertje schrijven over de landen wat we er van vonden en wat ze nog wat beter konden . Het waren leuke lesuren.

Vandaag zijn we gestart aan een nieuw wo –thema. het gaat over werken ,werken en nog eens werken . wij hebben al heel wat gedaan en over beroepen gesproken .  we moeten het op 2 weken af hebben . We hebben ook onze zelfgemaakte kaartjes vorige week afgemaakt ,ze zijn prachtig.

 

Zoë en Pien

 

 


L4 theatervoorstelling rond pesten

Op woensdag 15 oktober was er een theatervoorstelling op school. Het ging over pesten. De acteur was Jo De Rijck. Hij speelde een jongen die naar een nieuwe school moest gaan omdat hij verhuisd was. Daar werd hij gepest. Op een dag vond hij het dagboek van zijn oma. Daarin kon hij lezen hoe hij het pesten kon vermijden. Oma gaf deze tips:

- de pester negeren

- een zelfzekere houding aannemen

- het tegen een volwassene zeggen

- jezelf blijven, jezelf niet gaan veranderen

- stop durven zeggen

- proberen te ontspannen en te genieten van de leuke dingen

Jo paste deze tips toe en het pesten stopte.

Op het einde van de voorstelling toonde hij nog enkele goocheltrucs, waarbij ook leerlingen mochten assisteren.
Wij hebben op een ontspannen manier veel geleerd: niet meer pesten, want pesten is niet leuk.

Verslag: juf en leerlingen van het vierde leerjaar.


L3 kasteelklassen

KASTEELKLASSEN

 

Op 22, 23 en 24 september gingen we, samen met het vierde leerjaar, op kasteelklassen naar Veldegem.  We vertrokken allemaal blij gezind en het werd een super toffe driedaagse!  Neem zeker eens een kijkje bij de foto’s van het derde leerjaar. 

We peilden nadien naar de ervaringen van de kinderen en dit is wat ze schreven:

Bij de natuurwandeling had ik het heel koud en het regende.  Het speeltuintje en het poppentheater en de middeleeuwse dans vond ik het leukste.  (Nora)

De stapelbedden waren tof maar ik wou best wel wat langer op mijn kamer blijven.  Het eten was heel lekker.  (Louise)

Ik vond de kamers heel tof want wij hadden een ruime kamer.  En mijn kamergenootjes waren ook heel tof!  (Nina)

De kamers waren mooi, tof, leuk en het eten was heeeeeeel lekker en het was een gezellig bedje!  (Kyan)

Het was super leuk, grappig en ik vond het zo tof dat  ik er elk jaar naar toe zou willen om te logeren.  De baron had wel gelogen dat hij een geest was.  (Roos)

Ik heb veel met Lander gelachen.  Het drinken lustte ik niet.  (Toon)

De jongens van het vierde waren veel te vroeg wakker en maakten dan lawaai.  Dat vond ik niet leuk.  De tocht en de uilenkweker waren heel leuk.  De kasteelklassen waren heel anders dan ik mij had voorgesteld.  Het was heel erg leuk, magisch eigenlijk.  Allee, het was super, zoiets krijg je maar een keer in je leven.  Het was zo tof dat ik nog eens wil gaan!  (Celina)

Het was heel leuk met alle meisjes op de kamer.  Wat ik niet leuk vond, was naar huis gaan!  (Yoni)

Het poppentheater was suuuuuuuuuuperleuk!  En het bezoek aan het Gravensteen ook.  (Helina)

Ik vond de gewonde eekhoorn wel zielig.  De kamers waren heel leuk.  Ik had niet gedacht dat ik in een kamer van zes zou slapen.  Ik heb supergoed geslapen.  (Delphine)

Ik vond alles heel leuk, behalve de slaapkamer.  (Louis)

Het loopspel vond ik niet leuk: veel te veel zoeken en helemaal fout gelopen.  De kamers en het poppentheater waren superleuk.  (Lander)

Ik vond het zoooo leuk maar ik was ook blij dat ik terug naar huis ging want dan zag ik mijn mama, mijn papa en mijn broer terug.  Het eten was ook heel lekker.  (Maxim)

Toppieleuk!! Alles was toppie!  De maaltijden waren lekker en de quiz en het poppentheater waren super leuk en nog veel meer.  (Luka)

Eigenlijk was het hééééél leuk.  Enkel het loopspel niet omdat ik echt heel hard moest lopen om de anderen bij te houden en ik had een blaar.  (Emilia)

Ik vond dat de vragen van de quiz zo leuk waren.  Bij het slapen was de deur te veel dicht en hadden we bijna geen licht en dat vond ik niet leuk.  (Senne)

Het poppentheater was supergrappig.  Ik vond eigenlijk alles supertof!  (Sara)

De uilenkweker was keileuk omdat we uilen konden zien van klein naar groot en we hebben ook een Europese koekoekuil gezien.  Die was groot.  We moesten allemaal stil zijn om de uilen niet bang te maken want ze hadden stress.  De Middeleeuwse dans vond ik ook leuk omdat we moesten zwieren en ronddraaien.  (Elisabeth)

Alles was in het kasteel super goed!  De kamers waren supertof en de speeltuin ook.  Het eten was heel lekker.  Het was leuk met de kindjes op mijn kamer.  Alles was in het kasteel supergoed!  (Marie)

Alles moet zo blijven!  Als we een spel gingen spelen was het altijd super tof.  De uilen waren fantastisch.  Met de rondleiding zijn we heel wat te weten gekomen.  De dans was niet te geloven!  (Jasmine)

Ik vond het poppentheater pedrolino super leuk!!!  Het was spannend en tof en er waren lekkere drankjes.  Het moet absoluut blijven! De rondleiding door de baron was leuk en leerrijk.  Hij praatte super grappig.  De dans vond ik moeilijk maar wel leuk.  Het leukste vond ik het verblijf in het kasteel.  Mijn kamer was goed en mijn kamergenootjes ook.  De maaltijden waren heel lekker, vooral de frietjes en de soep!  HET WAS SUPER LEUK!!!  (Klara)

En ook ik vond het een heel toffe driedaagse!  Het was telkens weer leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen waren en hoe ze hebben genoten. 

Dank je wel fijne klas!!  (juf Karin)


L5: schoolfeest

Hallo wij zijn Jonathan en Ilias,

wij hebben een landenbeurs gedaan de landen waren: Luxemburg,Nederland,Frankrijk,Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Het was ook schoolfeest en we hebben veel in de klas geoefend. Daarna was het generale repetitie en toen konden we alle klassen zien. Toen brak het moment van het schoolfeest aan. Wij hadden de Rode Duivels, Marco Borsato en de Roodkapjes.Het was het beste showtje.Nu zijn het de eindtoetsen, dat is minder leuk.Dus moeten we veel leren. We hebben al heel veel toetsen gedaan. Maar er moeten er nog wel wat komen. Dus het waren wel toffe weken. Dit waren Jonathan en Ilias.


L5: chipstoernooi en paasvakantie

Bij het chipstornooi speelde de groep van Simon het winnende team tegen de leerkrachten.Dat team bestond uit deze spelers:Simon de kapitein,Maarten,Michiel,Lotte,Mariel2,Maxl2,..........De totale stand werd 5-1.

Proficiat team Simon!

 

We kregen een extra dag want toen was het paasmaandag.

De meeste van onze klas zijn gaan skiën.

Zondag voor paasmaandag was het Pasen en kon iedereen eieren rapen. Jammer voor Ilias en Isaac,zij lusten niet graag chocolade:-)

     Dit was de blog van Dimiana en Arno!


L5: de maand maart

Er kwam een juf, juf Kristien.
Ze geeft ons muziekles.
Want we brengen binnenkort een CD uit met heel de school.

Er kwam in de maand maart een stagiair langs, hij heet meester Vern.
We kregen er 3 dagen les van (op maandag, dinsdag en woensdag)
We kregen er ook op woensdag turnles van.

Op vrijdag kregen we ons rapport. En ook knutselles.

We moesten een plant planten,iedereen had Basilicum,Peterselie of Waterkers.
Alleen Manon had Oregano.

 

De bloggers Hanna en Maarten.

 


L5 carnaval/move tegen pesten

Wij zijn Britt en Kidda en we gaan je iets meer vertellen over carnaval en de move tegen pesten.
woe. 26/2 was het carnaval  en het thema was sprookjes. Iedereen was goed verkleed. Het 5de leerjaar was verkleed in dwergen en de juf was verkleed in sneeuwwitje. Tijdens de speeltijd werd er gedanst op de muziek. Elke klas kreeg op het einde ook nog een stuk cake. Nog bijna vergeten de juffen hadden ook nog een toneeltje gedaan het was superleuk.
In de week van do 27/2 was het de week tegen pesten, omdat pesten niet kan hebben wij met  heel de school meegedaan met de move tegen pesten. Pesten mag niet gebeuren, niet op school, nergens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dit was onze blog.

groetjes Kidda en Britt  

en om af te sluiten een grappige mop:

waarom ziet een aardbei rood?
weet je het niet, scroll naar beneden

 

 

 

 

 

omdat hij zich schaamt voor zijn pukkeltjes.:)


L5: lampionnentocht

Hallo,

wij zijn de bloggers van deze afgelopen 2 weken

Marit & Marie.

 

Vrijdag de 7de was het lampionnentocht.

Iedereen had weer mooie lampionnen gemaakt.

Wij het 5de leerjaar hadden lampkappen zelf in elkaar geknutseld.

 Eerst moesten we de bovenste helft van een gewone plastiek fles er af knippen.

Daarna moesten we met ijzerdraad een moie construktie maken om de hals van de fles.

Daarvoor moest je veel geduld en concentratie hebben.

Dan met papier machee bedekken.

Als laatste moest je met je stofjes van thuis de lampenkap bekleven. En klaar!!

Net voor de lampionnentocht werden de mensen in groepen verdeeld.

Sommige kinderen van het 4de,5de of 6de deden een actje BV.dansje diapbolo,piano spelen,standbeelden act, enz.

En als de mensen dan voorbij kwamen moesten de kinderen hun actjes doen.

Na de lampionnentocht kreeg iedereen een pannenkoek en een warme chocomelk.

Dit was de blog van deze afgelopen 2 weken.

tot een volgende blog met andere bloggers!

 


Ons chocoladelied voor het slotfeest van FÍte Afrique!

Jongens zijn zot van chocola. Daarom doen zij oehaha.

Meisjes zijn gek op chocola. Daarom zingen zij oelala.

 

Dat is de max, wow ….

Dat is de max, wow ….

 

1   3   2           Kom maar met ons mee.               

4   5   6           Met een grote melkfles.

9   8   7           Hé jij daar heb je even?

12 11 10        Voor choco, goed gezien.

 

Dat is de max, wow ….

Dat is de max, wow ….

 

Jongens zijn zot van chocola. Daarom doen zij oehaha.

Meisjes zijn gek op chocola. Daarom zingen zij oelala.

 

Dat is de max!

 

 

De leerlingen van het vierde leerjaar. 

 

 


Project FÍte Afrique in het vierde leerjaar

Beste ouders,

 

Onze klas stapt samen met 8 andere klassen van het vierde leerjaar in het project ‘Fête Afrique’.

Het is een initiatief van de vzw Djapo, werkplaats voor wereldonderwijs, in samenwerking met de stad Mortsel.

 

‘Fête Afrique’ opent voor 10 leerkrachten en 182 leerlingen een venster op een stukje West-Afrika in het algemeen en Senegal in het bijzonder.

 

Tijdens de instapweek (vanaf dinsdag 7 januari) maken de leerlingen kennis met het thema. Jullie mogen altijd je kinderen helpen in de zoektocht naar voorwerpen, prenten, foto’s, info, muziek enz. uit Afrika. Zo stimuleren we de betrokkenheid van de kinderen en creëren we een sfeerhoek in de klas.

 

Na de instapweek volgt in de bibliotheek het hoekenwerk ‘Dugghal Waay’ (op dinsdag 14 januari) waar de leerlingen op een speelse en interactieve manier meer ontdekken over het dagelijkse leven van leeftijdsgenootjes uit Senegal in West-Afrika. Twee weken later komt Djapo de workshop ‘ChocolaFAIRre’ in de klas geven (op woensdag 29 januari). Tijdens dit inleefspel ondervinden de leerlingen de impact van Fair Trade.

 

Voor de leerlingen en leerkrachten wordt het hele project op donderdag 13 februari 2014 afgesloten tijdens een heus Afro-feest, een ‘Fête Afrique’, in de schouwburg van Mortsel.

 

Het wordt een onvergetelijke dag! Kom vanaf 12.50 uur gerust een kijkje nemen. We houden de achterste rijen vrij voor ouders, grootouders, … . Van 13.00 uur tot 14.50 uur tonen de leerlingen wat ze die dag geleerd hebben.

 

Hopelijk tot dan!

 

Vriendelijke groeten,

 

Het Fête Afrique team!

 


Kerstelfjes uit het vierde leerjaar

Kerstballen

Heel veel

In de boom

Ik hang ze op

Pats!

Lisa

Feest

Toffe kerstman

Een hele toffe

Hij draag een zak

Cadeautjes!

Flor

Kerst

Mooie lichtjes

In alle kleuren

Ik dans er op

Super!

Zoë

 

 

 

Winter

Ronde man

Warme sjaal aan

Kerstboom in de kamer

Warm!

Pepijn

Kerstmis

Veel pakjes

Onder de kerstboom

Ik scheur ze open

Oei!

Dries

Kerstkoekjes

Bakken wij

Het ruikt lekker

Ik eet het koekje

Heerlijk!

Pien

 

 

 

Kerstmis

Mijn kerstboom

Heel veel feest

Er liggen pakjes onder

Lichtjes

Thomas

Kerst

Een engel

Daar vliegt hij

Kijk eens hoe mooi

Wow!

Frederik

Kerstmis

Cool feest

Veel cadeautjes krijgen

De kerstboom mee versieren

Super!

Alexander

 

 

 

Kerstmis

Veel dennen

De kerstman komt

Ik versier de kerstboom

Rudolf

Jonas W

Kerstboom

Veel bollen

Heel veel lichtjes

Ik steek ze aan

Waaw!

Jonas N

Kerstmis

Mijn kerstboom

Heel veel feest

Er liggen pakjes onder

Fonkeltjes

Quinten

 

 

 

Kerstfeest

Leuke cadeautjes

Met een strik

Ik pak ze uit

Joepie!

Xander

Kerstmis

Nieuw leven

Een baby geboren

Licht in de stal

Feest!

Brandon

Kerst

Veel cadeautjes

Een grote kerstboom

We lezen nieuwjaarsbrieven voor

Leuk

Viktor

 

 

 

Kerstfeest

Iedereen blij

Lekker grote pakjes

Er is veel eten

Lichtjes

Timon

Kerst

Kerstboom versieren

Met veel lichtjes

Ik steek ze aan

Joepie

Luca

Feest

Veel cadeautjes

Super leuk nieuwjaar

Cadeautjes met een strik

Voorzichtig!

Klaas

 

 

 

Kerstmuziek

Ik dans

Ik zing mee

Storing op de radio

Boos

Jerko

Kerstmis

Dikke kerstman

Heel veel pakjes

Kerstman valt van ’t dak

Grappig!

Thijs

Kerst

Dikke kerstman

In de schoorsteen

Kerstman zit nu vast

Oeps!

Lotte

 

 

 

 

 

Stal

Kleine baby

Maria en Jozef

Herders en wijzen komen

Wierook

Léon

 


L5: boekenbeurs

Hallo iedereen  wij zijn Isaac en Ward

We gingen naar de boekenbeurs!!!

We werden eerst in 2 groepen verdeeld.

De eerste groep bezocht Marina Theunissen en  Mark Thijsmans.

De tweede groep bezocht Karla Stoefs en een tekenaar en nog een auteur.

De tekenaar die tekende nog een mooie ridder.

En dan kwamen we terug naar school met de tram.

Dat was het .

 

Groetjes Ward en Isaac.


Opsporingsbericht!

Het bericht bereikte ons dat er dieren zouden ontsnapt zijn uit de dierentuin. De directeur riep de hulp in van het vierde leerjaar. De leerlingen kropen in hun pen om voor enkele dieren een opsporingsbericht te schrijven. Weet jij welke dieren we opsporen?

Ik lijk op een uitgerokken worm. Ik ben soms groot en soms klein. Ik ruik met mijn tong. Ik kan infrarood kijken. Ik eet graag springende diertjes. (Dries)

Jos ziet het leven vanuit de bomen. Hij aapt graag mensen na. Het is de beste vriend van Herman. Je komt hem niet vaak tegen als huisdier. En hij zegt: oe, oe, oe, oe, oe. (Thomas)

Joske ligt uren te slapen in de zon. Hij lijkt een boomstam in het water. Hij heeft een lange staart. Hij leefde al in de tijd van de dino's. (Jerko)

Hij is dik en groot en grijs. Hij is bang van muizen. Hij heeft slagtanden. Hij komt uit Afrika. En hij heeft een slurf. Ook grote oren waarmee hij zichzelf afkoelt als hij het warm heeft. (Timon)

Louis leeft met vrienden en familie in Afrika. Hij kijkt door zijn zwarte ogen. Onze Louis eet graag gras. Als er een leeuw in de buurt is, moeten ze vluchten. Hij is helemaal zwart en wit. (Pepijn)

Juul heeft een dikke poep. Hij is heel groot. Hij heeft ook grote oren. Hij kan er zelfs mee vliegen. Het is in ieder geval een jongen. Dus de vrouwtjes kijken al op. En het laatste dat ik zeg is: hij eet graag fruit. (Lotte)

Annabel heeft een lange nek. Ze heeft ook lange poten. Op haar lichaam heeft ze vlekken. Ze eet blaadjes van de bomen. Ze verplaatst zich in groep. (Xander)

Hij heeft een pyjama aan. Als je een pen bij je hebt, kan je een doolhof oplossen. Hij is zwart en zijn witte haren groeien er door. (Frederik)

Cornelius ligt altijd op warme plekken. Hij lust wel een lekker mals hapje. Gelukkig is hij niet giftig. Hij leeft in warme streken. Hij heeft een gespleten tong zodat hij weet waar zijn prooi is. (Jonas W.)

Kunnen jullie ons helpen? Als je één van deze dieren herkent, laat het ons dan snel weten, zodat we hen kunnen vangen.

De leerlingen van klas 4

 

 

 


L5: Herfsthappening

We zijn gaan wandelen in Kleinzwitserland .

De hele lagerer school was mee .

We moesten er allerlei vruchten en bladeren zoeken .

Het was een soort wedstrijd, we moesten het meeste van het papiertje vinden en dan als eerste naar je eigen juf gaan . Maar soms waren ze moeilijk te vinden .

Daarna was er een feestje met soep, koekjes enz. 

Zo en dit was het blog van het vijfde leerjaar .

Groetjes Mariem en Marit .


L5: de strapdag en stratenloop

Hallo wij zijn Manon en Marie!

Wij gaan iets vertellen over de strapdag en de stratenloop.

Zoals elk jaar mogen alle kinderen met wieltjes naar school komen.

Maar dit jaar deden 5 en 6 een strapspel.

Dus konden we niet vrij strappen,maar dit was ook heel leuk.

We kregen een papiertje met de betekenissen van verkeersborden.

Die moesten we gaan zoeken op de speelplaats en een stukje straat.

Als afloop was er op het einde van de dag de stratenloop.

Toen we aankwamen kreeg iedereen een medaille,een appel,een waterflesje en een reclamefolder.

Dit was het voor deze 2 weken.

Tot volgende week met nieuwe bloggers!

Veel liefs Manon en Marie!

DAAG!!


L5: De eerste 2 weken

Bonjour je suis Kidda et moi, je suis Paulien.

Onze eerste les Frans : super tof!!

Om het te vieren kregen we wijn en een toostje met kaas.

Onze 2 juffen zijn echt de max en het is leuk om niet heel de week dezelfde juf te hebben.

Nu een rijmpje

We hebben 2 zotte juffen voor de klas

en vierden Frans met een wijnglas

We maken veel plezier en 

het is tof hier!

We hebben nog 2 moppen voor je klaar staan;

mop1

Wat is het verschil tussen een tandarts en onze juffen ? 

onze juffen zeggen mondje toe en een tandarts zegt mondje open

hihihihi

mop 2

de juf zegt iedereen die zich dom vindt gaat rechtstaan 

jantje is de enigste die recht staat

de juf vraagt:

'jantje?vind jij jou zelf dom?'

'Nee!' antwoordt Jantje: 'ik vind het gewoon zielig dat jij de enigste bent die rechtstaat juf!'

 Zo dit was onze blog.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden!!

en binnen 2weken is er weer een nieuwe blog!

zeker kijken dus tot ziens Kidda en Paulien.


Welkom in het tweede leerjaar!

Ondertussen zitten de eerste drie dagen van het schooljaar er alweer op. We hebben nog niet stilgezeten in het tweede leerjaar, lees maar!

- Ik werd heel blij van het grote spel dat we met de hele klas speelden.

- Het is leuk dat er drie nieuwe kinderen in onze klas zitten! Welkom Louise, Celina en Emilia!

- We hebben al meteen de hoofdletter 'A' geleerd.

- Het is fijn dat we allemaal vrienden zijn.

- De rekenles was heel leuk.

- Ik werd rekenkoning van de dag bij de rekenwedstrijd.


rekenen in de serre

Buiten was het nauwelijks 5°C. In onze serre in de tuin van 5 en 6 was het op datzelfde moment 18,5°C. Wat een temperatuurverschil!

Die warmte is ook nodig want op ’t moment groeien daar 2 soorten peterselie, vier soorten sla, bloemkool en selder. Later komen er ook nog tomaten bij.

In de serre worden de gegevens over warmte en (relatieve) vochtigheid om het anderhalf uur geregistreerd. Die gegevens kan Karel, onze man met de groene vingers, op zijn laptop downloaden. Die gegevens stuurt hij in een Excel-bestand door aan de juf van het 6de leerjaar. Zij gaat de sterkste rekenaars aan het werk zetten om deze gegevens in tabellen en grafieken om te zetten. Die grafieken worden dan gebruikt in de wiskundelessen voor de hele klas.

Bij de laatste opvraging van de gegevens bleek het in de serre tot 25°C warm geweest te zijn, terwijl wij het zo koud vonden in maart. ’s Nachts daalde de temperatuur soms onder nul. Daarom legt Karel een doek over de nog kwetsbare plantjes zodat de warmte van overdag de plantjes tegen de vorst kan beschermen.

Bedankt Karel voor de goede zorgen! En veel rekenplezier aan de leerlingen van het zesde leerjaar.

 

bekijk ook de foto’s

laden...


De jeugdboekenweek in het derde leerjaar

De jeugdboekenweek !

De jeugdboekenweek duurde 2 weken.

Het thema van de jeugdboekenweek was “tijd”. En dus hebben we in groepjes rond dat thema gewerkt: tekeningen, knutselwerkjes (bijvoorbeeld onze wekkerradio's). De wekkerradio's hebben we ook ineens gebruikt als cadeautje voor vaderdag.

In die twee weken hebben we ook een leesrace gehouden. We moesten sponsors zoeken en per uur dat we lazen, mochten ze maximum 50 cent sponsoren.  Met het bijeen gelezen geld kunnen de meesters en de juffen nieuwe boeken kopen voor de klasbib.  Met de hele klas hebben we samen 172 uur gelezen!! Leon Reusens had de meeste uren gelezen: 25 uur!

In die twee weken hebben wij in onze klas een boek gelezen en dat boek heette “Jasper”.Het boek ging over een jongen, maar niet zomaar een jongen. Hij had dezelfde naam als de commissaris, namelijk “Jasper”, en hij was geadopteerd . Daarna werd hij ontvoerd door iemand in een bootje!!

Toen zijn we even gestopt met lezen en hebben we een detectivespel gespeeld om te raden wie er in het bootje zat.  Elke keer als we iets nieuws in het verhaal ontdekten, schreven we dit bij op ons speurbord.

En niemand had het juist want iedereen dacht: oooh, de echte mama zit in het bootje maar iedereen had het fout!!! Want de beste vriendin van de echte mama zat in het bootje!!

Ze ontvoerde Jasper en de adoptie-moeder volgde haar en redde Jasper uit de handen van de slechterik. Op het einde kwam het toch nog goed.

Op de eerste vrijdag bij het knutselen kregen we van de juf een opdracht: we moesten een landkaart maken en als we klaar waren moesten we met een kruis de plaats van de schat aanduiden.

We hebben ook nog een ander detectivespel gespeeld.  Iedereen moest drie dingen over zichzelf opschrijven: 2 dingen waren waar en 1 ding was gelogen.  Telkens we een leugen konden vinden, kregen we een punt.  Zo kwamen we te weten wie de beste speurder was en wie het best leugentjes kon vertellen!

Het was dus een hele leuke jeugdboekenweek!!!!! Hopelijk komt er volgend jaar een nieuwe editie.

 

geschreven door Dries Coelmont

foto’s van de jeugdboekenweek

laden...


FiŽsta Latina: workshop in de klas

Tijdens deze workshop werd er ingezoomd op het leven van de inheemse bevolking in de Andes. We hebben ervaren hoe het er op school aan toe gaat en hoe een dag van onze leeftijdsgenootjes uit de Andes eruit ziet. We hebben enkele woordjes Spaans geleerd. We leerden over het belangrijkste feest, Inti Raymi, en over de begroeting die de inheemsen brengen aan Pacha Mama en Taïta Inti. We hebben ook spelletjes gespeeld die de kinderen uit de Andes ook spelen op school tijdens de pauze. We leerden dat er ook in de Andeslanden klassenverschillen bestaan en dat rijkdom niet altijd te maken heeft met veel geld bezitten.

Bekijk ook onze foto’s!

De leerlingen van het vierde leerjaar.

 


FiŽsta Latina: hoekenwerk in de bibliotheek

We werden uitgenodigd in de bibliotheek met een brief van Inti.

Inti woont in Ecuador. Naast de boerderij waar hij woont ligt een cacaoplantage. Daar werkt zijn papa. Inti wil later ook cacaoboer worden, daarom helpt hij zijn papa al veel op de plantage. De vruchten van de cacaoboom zijn cacaokolven en lijken op een rugbybal. Binnenin de vrucht zitten de cacaobonen netjes gesorteerd in 5 rijen. Er zitten ongeveer 40 bonen in een vrucht. Om ongeveer een kilogram chocolade te maken heb je 800 bonen nodig. Na de oogst worden de bonen in jute zakken gedaan en met grote schepen getransporteerd naar het noorden. Sommige schepen komen in ons land aan. Nu wil Inti wel eens weten hoe die bittere cacaobonen verwerkt worden tot zoete chocolade. Hij vraagt aan ons om dit voor hem eens uit te zoeken.

En zo startte onze speurtocht in de bibliotheek. Via allerlei opdrachten vonden we meer informatie over het productieproces van chocolade. Via allerlei infopanelen over de Andeslanden en over cacao, kwamen we tot de ontdekking dat België en Latijns-Amerika op vele manieren met elkaar verbonden zijn. We leerden ook het verschil kennen tussen eerlijke en oneerlijke handel. Er was veel leerrijk en knap materiaal voorzien om mee te werken.

Bekijk ook onze foto’s!

De leerlingen van het vierde leerjaar.


Verslag sportdag

Op vrijdag 12 oktober hadden we sportdag. Het was heel leuk. Eerst gingen we escrima doen. Dat is een gevechtskunst met stokken. Soms ging het snel en je moest je goed concentreren. Daarna zijn we gaan sportstapelen. Dat is bekertjes stapelen en afbreken tegen de tijd. Het ging best wel snel en het was super leuk. Na het middageten werden we verwacht in het circus. De directeur had allerlei evenwichtsoefeningen opgesteld voor ons. Ik vond alles leuk. Op weg naar het judolokaal stopten we even in de speeltuin. Daarna zijn we op het veld voor het judolokaal nog eventjes baseball gaan spelen. Spijtig genoeg was de tijd te kort om te wisselen. We eindigden met judo. We leerden vallen en een houdgreep uitvoeren. Heel de sportdag was een succes. Bedankt, juf Inge!

 

De leerlingen van de vierde klas.


 


Fotoalbum van de kasteelklassen

 

Ga zeker ook nog eens een kijkje nemen bij de foto’s die juf Inge maakte!

heel veel foto's van de kasteelklassen


 

 

Bedankt aan alle kinderen van 3 en 4 om er zo’n toffe driedaagse van te maken!

We zijn trots op jullie!

 

juf Karin – juf Veerle – juf Inge

 


Op kasteelklassen!

 

Op  kasteelklassen …

Van maandag 24 tot woensdag 26 september gingen het 3de en 4de leerjaar op kasteelklassen naar domein Hoogveld in Zedelgem.

Terug in de klas, schreef iedereen zijn of haar verhaal neer.  De juf bracht de verschillende stukjes samen tot dit geheel:

Maandag vertrokken we op kasteelklassen met de bus.

Het was heel lang rijden.

Gelukkig keken we een filmpje.

In het Gravensteen kregen we eerst een rondleiding.

We moesten allemaal schildknaap zijn.

Er was ook een gekke ridder.

In de kelder vonden we de schat: een kist vol met chocoladen munten en juwelen.

Daarna reden we naar het poppentheater PEDROLINO. 

Daar maakten we kennis met Pierke en zijn bompa.

Er was ook een slechterik: Microbius.

Tijdens de pauze kregen we een drankje.

We leerden ook een zot liedje:

               ♫ Ik ben zu blij, zu-u blij da mijne neus van voren stoat en ni upzij! ♫

Toen het gedaan was, vertrokken we naar het kasteel.

De baron stond ons op te wachten.

Hij vertelde wat we mochten doen en wat niet.

Dan gingen we met onze zakken naar onze kamer.

Ik was blij en niet blij want ik had een zware koffer en we moesten veel trappen op.

Daarna moesten we gaan eten. 

Samen met nog andere kinderen moest ik afdrogen en de borden klaar zetten.

Nadien mochten we nog even spelen.

Er was een tof speeltuig met een keileuke glijbaan waar je samen af kon.

Toen moesten we onze tanden gaan poetsen en gaan slapen.

 

Dinsdag stonden we op om half 9

(noot van de juf:  de eerste wakkere ridders spookten zelfs al om 5u30 door ons kasteel… J)

Toen we omgekleed waren, mochten we al naar buiten tot aan het ontbijt.

De baron kwam vertellen over zijn kasteel, over hoe het vroeger was.

Daarna hebben we brieven geschreven.

Daaag mama en papa!

Na de middag speelden we een supertof loopspel.

We moesten op het domein kaarten gaan zoeken met opdrachten.

Dan moesten we naar de juffen lopen en de opdrachten doen of vragen beantwoorden.

Dat was echt heel plezant!

We kregen daarna een drankje en een koek.

Daarna mochten we onze ridderkleren aan doen.

De meisjes werden jonkvrouwen en prinsessen.

Op onze koek kleefde een kaartje met iets op.

Je moest dan kinderen zoeken met hetzelfde kaartje en dan had je je groep voor de kasteelquiz.

Soms was het moeilijk en soms gemakkelijk.

Na het eten kwamen de valkeniers.

Ze hadden een kerkuil, een oehoe, een buizerd en een gier bij.

We mochten bij de buizerd en de gier onze vinger niet opsteken omdat ze dan zouden denken dat dit een vleesje was om op te eten.

Soms vlogen de vogels heel dicht over ons hoofd.

Dat was wel spannend.

De vogels deden ook kaka op de vloer.

De juffen waren een beetje bang denk ik.

Nadien wisten we wie de quiz gewonnen had.

We kregen dan allemaal een zakje chips en een drankje.

Dan mochten we nog wat dansen.

Toen was het al veel te laat om te gaan slapen.

 

De laatste dag hadden we nog geen zin om op te staan.

Na het eten moesten we direct onze koffers maken.

Daarna kwam Epona de heks.

Epona had een kaketoe op haar schouder en dat was een mooie vogel.

Sommige mensen denken dat heksen kunnen toveren maar dat kan niet.

Witte heksen maken allemaal medicamentjes van planten en bomen.

Dat komt nog van toen er nog geen dokters waren.

Iedereen heeft een boom. 

Dat heeft te maken met wanneer je geboren bent.

Sommige kinderen mochten hun boom knuffelen als we hem tegenkwamen.

Toen we gingen middageten was de chauffeur er al.

We moesten spijtig genoeg al naar huis…

 

de ridders en jonkvrouwen

van het 3de leerjaar

 

 

Tot slot nog enkele citaten:

 

“ Het tofste vond ik toen we met de zwaarden mochten spelen, de goeie tegen de slechte!”

 

“ Ik vond het niet leuk dat de jongens van 4 altijd onze deur open deden omdat ze dachten dat onze kamer het toilet was!”

 

“Ik was altijd moe omdat ik zoveel trappen moest doen om naar mijn kamer te gaan.”

 

“Het was heel plezant toen de jongens de prinsessen kwamen bevrijden!”

 

“De juf kwam zeggen ‘slaapwel’ en daarna nog eens dat we moesten slapen.  En daarna nog eens. En toen nog een keer, maar een beetje boos. En in de nacht zei de juf: ‘nu is ’t genoeg, SLAPEN!’ “

 

Ga zeker ook nog eens een kijkje nemen bij de foto’s die juf Inge maakte!

heel veel foto's van de kasteelklassen

 

 

 

Bedankt aan alle kinderen van 3 en 4 om er zo’n toffe driedaagse van te maken!

We zijn trots op jullie!

 

juf Karin – juf Veerle – juf Inge

laden...


Schrijfoefening: Ik vertel over mijn huis en mijn buurt.

Ik woon graag in mijn huis omdat ik graag bij de treinen woon. Een voordeel aan mijn huis is dat het het enige in de straat is met bruin gras. Ik woon graag in deze buurt omdat de school vlakbij is en er een plein is voor de deur. Het voordeel van de buurt is dat mijn vriendinnen vlakbij wonen. Een nadeel is: er plassen honden op het plein en mensen gooien glas op het plein. Ik wil in ons huis graag een stuk tuin omwisselen voor een muziekkamer. Ik zou graag nieuwe kleuren willen voor de muren in mijn kamer. Aan mijn buurt wil ik niets veranderen; de hoeve en het pleintje moeten blijven!

Marie

 

Ik woon graag in mijn huis omdat ik een mooie, grote tuin heb. Wij hebben veel ruimte in ons huis. Dat de buurman altijd om 17 uur met zijn grasmachine zijn gras maait, op zondag dan nog wel, is een nadeel. Ik woon dicht bij mijn vriendinnen. Een voordeel is dat ik veel mensen ken in mijn buurt. De bus komt er vaak en de trein ook, dat vind ik wel een nadeel. Eigenlijk wil ik niets veranderen aan ons huis, het is perfect. Mijn buurt is ook goed zo. De tuin, de televisie en mijn kamer wil ik niet kwijt. En de mensen die ik ken in mijn buurt ook niet.

Manon


Schrijfoefening: Onze nieuwe juf!

Juf Eva Stokberg.

Onze juf heeft haar zoals een stekelvarken. En haar jurk lijkt wel een tent. Onder haar jurk draagt ze een piratenbroek. Ze draagt hoge hakken als een prei. En een ketting zo lang als een tafelpoot. En dat is nog niet alles! Ze heeft een hoofd als een aap.

Marit

 

Juf Charlotte Peer.

Ze draagt een grote appeloorbel. Haar hoge hakken lijken op een prei. Haar benen zijn net als de poten van een olifant. Ze heeft ogen als een ezel. En haar haren steken net zo als een egel. Wie zal ooit met haar willen trouwen?

Mariem

 


Aan het werk in de tuin

Vandaag hielpen de kinderen van het tweede leerjaar onze tuinman Karel met het oogsten van de bonen en van de olijfkomkommer. Ze hielpen niet alleen te oogsten maar leerden ook heel wat bij.

Wist je dat:

- Er over de hele wereld meer dan 4000 soorten bonen bestaan?

- Bonen al minstens 12000 jaar gebruikt worden door de mensen?

- Het door de ontdekkingsreiziger Columbus komt dat wij hier bonen kennen?

- Bonen en de olijfkomkommer heel belangrijke voedingsbronnen zijn?

- De olijkomkommer ook al door de Inca's werden geteeld?

In onze moestuin leer je echt heel wat bij!


Aardappelen oogsten

 

Ook tijdens de vakantie ging het leven in ons schooltuintje gewoon verder. Zo zijn de kerstomaatjes en de courgettes ondertussen helemaal klaar om geplukt te worden. Ook de aardappelen moeten dringend geoogst worden. Onze tuinman Karel vroeg of het eerste leerjaar deze laatste taak voor hem wilde klaren. Dit moest hij ons geen twee keer vragen. Op de foto’s zie je het resultaat van onze oogst. Niet slecht als je weet dat we slechts zes aardappelen hebben geplant.

Groene groeten van de tuiniers van het eerste leerjaar!

 

foto's van de aardappeloogst

 

 

laden...


Beroemde Belgen gesignaleerd in het derde leerjaar

 

 

 

De afgelopen weken werkten we voor WO aan het thema ‘Ons Belgenlandje!’

Als laatste deeltje kwamen de ‘beroemde Belgen’ aan bod.  We namen heel wat mensen onder de loupe die in het verleden iets bijzonders gedaan hadden voor ons land, voor andere mensen, ...

Nu een aantal voorbeelden gegeven waren, konden de leerlingen zelf aan de slag.

Iedereen koos zijn eigen ‘beroemde Belg’ en maakte er een mooi en leerrijk werkje over.  Nadien stelde elke leerling zijn Belg voor aan de klasgenootjes. 

Dit ging bij sommigen gepaard met ‘kriebels in de buik’.  Wat wil je … een échte spreekbeurt!

Het werd uiteindelijk voor iedereen een heel fijne, maar vooral ook leerrijke ervaring!

Volgende beroemde Belgen kwamen langs in het 3de leerjaar:

Kim Clijsters, Evelien De Vlieger, Jef Nys, Christel Domen, Rudy Van Snick, Adolphe Sax, Annemie Turtelboom, Tim Tielemans van de ‘Bandits’, Mary Van der Valk, Willy Vandersteen, Ivo Michiels, Eddy Merckx, Yevgueni, Sven Nijs, Jacques Rogge, Paul Thijs, Kevin Borlée en Panamarenko.

Neem zeker ook een kijkje bij de foto's!

laden...


Lang leve de communicantjes!

Op 1 mei 2012 deden onze kapoenen van het tweede leerjaar hun eerste communie. Niet alleen de zon liet zich van haar beste kant zien, ook de communicantjes, hun broertjes en zusjes, mama's en papa's straalden! Een fleurig versierde kerk, mooie liedjes en blije gezichtjes zorgden ervoor dat iedereen kon genieten van deze grote dag. Wij en alle juffen en meesters van de Rozenregen wensen de communicanten een dikke proficiat!!

 

Juf Lizi en juf Evy


Jeugboekenweek

Tijdens de jeugdboekenweek, die dit jaar volledig in het teken stond van dieren, hebben we gewerkt met het informatief boek 'Walvissen'. 

De leerlingen werden in groepjes verdeeld en elk groepje kreeg een deel uit het boek om te verwerken.  Eerst moest iedereen de inhoud van zijn hoofdstuk in een schema gieten.  Dit ging eigenlijk heel vlot.  Nadien moest elk groepje zijn deel voorstellen aan de klasgenootjes.  Sommigen deden dit heel 'wetenschappelijk' en anderen goten het geheel dan weer in een leuk toneeltje.  En zo hadden we op 't eind weer heel wat bijgeleerd over walvissen.  Tot slot knutselden we ieder nog onze eigen walvis.

Dit was echter niet het enige dat we deden in de Jeugdboekenweek...   Samen met het vierde leerjaar hebben we ons ook een aantal keren samen gezet om te lezen in 'De verhalen van mijn vieze familie'.  En ... we hebben gedurende 2 weken ons uiterste best gedaan om zoveel mogelijk te lezen zodat onze duizendpoot genoeg lettertjes had om zijn pootjes te laten groeien... Opdracht geslaagd! 

 

laden...


Op safari in De Vroente!

Op donderdag 15 maart gingen we op safari naar De Vroente in Kalmthout.  We hadden er een prachtige dag uitgekozen want in de vroege ochtend stond er al een stralende zon aan de hemel.  We wisten vooraf eigenlijk niet goed wat we van deze dag moesten verwachten.  Zouden we echt een leeuw of een olifant tegenkomen?   

Toen we aankwamen, vroeg Bart ons of we al ingeschreven waren want dit werd een avontuur dat niet helemaal zonder risico’s zou zijn.  We moesten allemaal onze naam op een blad schrijven dat werd achtergelaten aan de receptie voor ‘je-weet-maar-nooit-wat-je-op-safari-allemaal-kan-meemaken’.  Volledig in camouflagekleding gehuld én met de verrekijker om de nek, gingen we op pad…

Eerst moesten we leren hoe we onze verrekijker scherp konden stellen.  Hé, zagen we daar in de verte al geen leeuw?

Onderweg deden we ook allerlei proeven die te maken hadden met durf, uithoudingsvermogen en tactiek.  Het werd een boeiende wandeling waar we heel wat bijleerden.  Uiteindelijk werd het grote mysterie onthuld en maakten we, via een leuk puzzelspel, kennis met de échte safaridieren van de Kalmthoutse Heide.  Super!

In de namiddag nam de papa van Maarten ons mee om de kunstenaar in onszelf naar boven te halen.  Op een uitgestrekte zandvlakte gingen we aan het werk.  Elk groepje kreeg een opdracht om een kunstwerk te maken volgens een bepaald patroon: lijnen, opvulling, in de hoogte werken, schaduw,…  Ze mochten hiervoor slechts één materiaal uit de natuur gebruiken.  Het was fijn om te zien hoe de leerlingen enthousiast samenwerkten en hoe de prachtigste creaties ontstonden. 

Op het einde van de dag was iedereen het roerend eens:  We hadden een SUPERTOFFE dag achter de rug!  De foto’s spreken dan ook voor zich…  Dank je wel Bart en Krist, we hebben genoten!

En de juf?  Ook die kon weer trots zijn op haar geweldig fijn klasje…

laden...


Het blauwe konijn

 

Alixe en Paulien maakten samen een boekje.

Ze schreven een mooi verhaal over een blauw konijn.

Ze zorgden ook voor prenten.

Wil je het boek ook eens bekijken, klik dan hier.

 

laden...


Als ik een wens mocht doen...

 

In ons taalboek maakten we kennis met Iwan Olsen, door een aantal pestkoppen in de klas ook wel Pudding Tarzan genoemd.  Op een dag ontmoet Iwan een oud vrouwtje die hem een heel bijzonder cadeau geeft.  Hij mag namelijk een wens doen.  Dit vindt hij echter niet zo eenvoudig.  Er is zoveel dat hij wil wensen.  Hoe haalt hij er nu de beste wens uit?

Ook wij dachten eens diep na over onze wens...  Benieuwd?  Dit is wat enkele leerlingen schreven:

Als ik een wens mocht doen ...

 … dan wenste ik dat ik een blauwe vislijn had omdat vissen leuk is en omdat we dan geen vis meer in de winkel moeten kopen maar alle dagen verse vis kunnen eten.

…  dan wenste ik dat er niemand meer arm zou zijn in de wereld.  Ik zou willen dat iedereen in de wereld een goed leven heeft.

… dan zou ik in een programma willen meedoen omdat ik dat heel graag doe.  Ik speel ook toneel en ik ben er voor geboren.  Ik zou dan iedereen vertellen hoe ik zo ver geraakt ben.

… dan zou ik wensen dat Klein Zwitserland niet werd afgebroken.  Dat is een heel groot terrein waar veel kinderen, zoals met de jeugdbeweging, komen spelen.  Ik zou er dan ook een groot feest organiseren om dit te vieren.

… dan zou ik een droomhuis met een glijbaan in willen.  Het zou heel groot zijn met veel luxe.

… dan wenste ik dat ik geen tweeling meer zou zijn.  Dan zou niemand mijn naam nog fout zeggen en zou ik ook niet meer op mijn papa lijken.  Ik zou mijn haar wat korter doen en met een kuifje.

… dan zou ik willen dat ik kon toveren.  Ik zou de wereld beter maken.

… dan zou ik een kunstenaar worden die keimooi kan schilderen.  Mijn schilderijen zou ik verkopen en er veel geld mee verdienen.

… dan zou ik mij een panfluit wensen.  Ik vind dat dit een mooie klank geeft.  Ik zou mezelf er op leren spelen en nadien zou ik iemand zoeken om mee op straat te gaan spelen.

… dan wenste ik dat ik op 2 seconden met een eenwieler kon rijden.  Ik zou naar Centerparcs fietsen en daar mijn kunstjes gaan tonen.  Ik zou meedoen aan wedstrijden en het geld daarvan aan de armen geven.

… dan zou ik wel eens naar de maan willen vliegen.  Ik zou graag de aardbol vanuit de ruimte kunnen zien.  Als mijn wens uitkomt, stap ik meteen in een raket en ga ik in de ruimte vliegen.

… dan zou ik veel slimmer willen zijn.  Zo kan ik mijn zwakke punten verbeteren zodat papa en mama heel fier op mij zouden zijn.

… dan zou ik wensen dat ik veel vriendinnen had.  Nu heb ik er niet zo veel en dat vind ik niet leuk.  We zouden dan ijsjes gaan eten en heel veel spelen.

… dan zou ik wensen dat *** en ik voor altijd vriendinnen blijven omdat we veel samen spelen en omdat ze heel lief is.  Samen zouden we dan veel avonturen beleven en we zouden samen gaan shoppen.  En als we dan naar huis gaan zouden we zeggen: wat hebben we weer een leuke dag gehad!  Dit blijven we doen tot we heel oud zijn.

… dan zou ik met paarden en pony’s willen werken.  Ik zou ze voeren, verzorgen en les geven.  We zouden veel in de bossen gaan rijden.

… dan hoopte ik dat mijn heup snel weer beter wordt zodat ik weer kan springen en verder kan lopen dan 500 m.  Dan ga ik ook in een voetbalploeg spelen.

… dan zou ik wensen dat   ***  en ik steeds beste vriendinnen blijven en dat we alles aan elkaar kunnen vertellen.

… dan zou ik artiest worden en beroemd worden en veel geld verdienen.  Ik zou ik veel films meespelen en misschien zelfs een Oscar winnen.

… dan zou ik sneller willen worden dan Usain Bolt.  Ik zou dan de 400 m in 6 seconden lopen, dat is het snelste van de wereld.

 

laden...


Senegal - rap door de leerlingen van het vierde leerjaar

Tijdens het slotfeest van ons project Fête Afrique bracht elke klas een rap over wat de leerlingen leerden over Senegal. Dit was ons resultaat:

Senegal – rap

In Afrika ligt Senegal,

wij van het vierde weten dat al.

Vrouwen dragen op hun hoofd een mand,

meisjes vinden klapspellen heel plezant.

Voetbal spelen ze met meer dan elf,

en al hun speelgoed maken ze zelf.

De taxi brousse is hun vervoer,

springen uit de bus vinden jongens heel stoer.

 

 

 


Verjaardagsrap van het vierde leerjaar

Op deze speciale dag - 29 februari - mocht het vierde leerjaar het feest voor de jarigen van de maand verzorgen. Omdat wij nog in de ban waren van ons slotfeest bij ons project fête Afrique, brachten we voor de ganse school een 'verjaardagsrap'.

Verjaardagsrap

’t Is vandaag een speciale dag,

een schrikkeldag en alles mag!

We hebben deze maand ook ons best gedaan

en dachten met z’n allen aan:

  • Gehoorzaam zijn, dat is fijn!
  • Goed idee, zo doe ik het ook!
  • Een andere pet op mijn hoofd!

Maar ’t is nu je verjaardag en dat is een feest,

Je bent vandaag ons feestbeest!

Happy birthday to you,

in de wei staat een koe,

en die koe zegt: I love you.

Happy birthday to you!


Workshop Groetjes uit Senegal in het kader van het project FÍte Afrique in het vierde leerjaar

De begeleidster van Djapo neemt de kinderen mee naar het dorp Gerlack. Tapha gaat immers naar het naamgevingsfeest in Gerlack, waar de mama van Jewal een baby heeft gekregen. Onderweg maakt hij allerlei dingen mee en vertelt hij hierover a.d.h.v. brieven.

De leerlingen moeten allerlei opdrachten uitvoeren alvorens ze verder kunnen rijden met de taxibrousse.

Ze spelen een Senegalees spelletje, leren tellen in het Wolof en maken zich mooi voor het feest.

Bekijk ook de foto's!

workshop Senegal in de bib (LS4)

 

laden...


6 december

Niets vermoedend deden we de deur van onze klas open en…………..  Was  dat even schrikken!  Overal verspreid in de klas vonden we snoepgoed, iemand had op het bord geschreven, en alle woordkaarten en prenten hingen door elkaar.  Toen we bijgevoegd briefje vonden werd het ons duidelijk.( Klik even op de brief)    Nadat we alles hadden opgeruimd, konden we aan de slag al waren we toch wel een beetje zenuwachtig voor het bezoekje later op de dag en erg nieuwsgierig naar het cadeau. 

Om elf uur klopte er iemand luid op de deur.  Sint en Piet kwamen even persoonlijk in onze klas op bezoek.  We leerden Piet een dansje en vertelden aan Sinterklaas dat Zwarte Piet onze klas op stelten had gezet.  Even moest hij in de hoek van Sinterklaas, maar al snel mocht Piet er terug uit, zodat hij Sinterklaas verder kon helpen. 

In de namiddag genoten we samen van het Sinterklaasfeest en na de optredens kregen we het langverwachte cadeau.  Elke gang kreeg een spelkoffer met speelmateriaal om tijdens de middag mee op de speelplaats te spelen.  En of we daar blij mee zijn ………………………..

 

Dank U Sinterklaas!

 

 

laden...


Sinterklaas op school!

6 december ...

Vandaag vierden we de verjaardag van de Sint.  In de voormiddag hebben we in onze klas een heuse Sinterklaasquiz gespeeld.  Via vragen en opdrachten leerden we nòg meer over Sint en Piet.  In de namiddag gingen we met de lagere school naar de zaal.  Elke klas had een optreden voor de Sint voorbereid.  Wij waren echte jumpers! 

De Sint had ook over elke klas iets te vertellen.  Over het derde leerjaar stond er dit in zijn grote boek:

Weetjes over het 3de leerjaar

 

1.       In het  3de leerjaar kunnen de leerlingen heel hard en ook heel netjes werken en daar maken ze de juf superblij mee, maar … ze kunnen even flink babbelen!   Ze krijgt er soms hoofdpijn van.  Gelukkig kan ze dan stiekem haar oordopjes insteken...   J

 

2.       In het 3de leerjaar zitten ook wel wat verstrooide kinderen.  Zo vergeten ze hun naam op hun blad te schrijven, of de datum, …  Sommigen durven wel eens oefeningen over te slaan bij een toets.

 

3.       Maar … er is ook een verstrooide juf die wel elke dag aan de kinderen moet vragen om mee op zoek te gaan naar haar leesbrilletje.  Ze laat het overal waar ze geweest is, achter.

 

4.       Het is heel fijn dat er in het 3de leerjaar zo weinig ruzie wordt gemaakt en dat iedereen z’n best doet om een fijne vriend te zijn.  Er wordt ook heel wat gelachen in de klas.

 

laden...


De derde kleuterklas en het eerste leerjaar spelen en leren samen!

Regelmatig werken de oudste kleuters en de kinderen van het eerste leerjaar samen om zodoende de overgang van de kleuterschool naar de lagere school voor onze kleuters zo makkelijk mogelijk te maken.

Zo gingen we al samen naar de theatervoorstelling van Vos en Haas kijken,  bakten we op vrijdag 2 december samen koekjes, en mochten de kinderen spelen en leren in verschillende hoeken.  Dat de kinderen ervan genoten, en het resultaat erg lekker was, kan je bekijken op de foto’s.  Voor de smulpapen onder jullie geven we ook het recept mee zodat jullie hiermee thuis aan de slag kunnen. 

 

Veel plezier en smakelijk.

 

juf Sigrid, juf Tammy, juf Els en meester Patrick

 

Recept voor ongeveer 20 koekjes:

Ingrediënten:

-  200 gram bloem

- 100 gram boter

- 175 gram bruine suiker

- een halve koffielepel speculaaskruiden

- 1 eierdooier

- een halve koffielepel bakpoeder.

 

Werkwijze:

Roer de vetstof tot room. Voeg de suiker, de eierdooier en de kruiden toe. Zeef de bloem samen met het bakpoeder, voeg ze toe en kneed tot een samenhangend deeg. Rol het deeg tot een worst en snijd er schijfjes van. Schik ze op een ingevette plaat en laat bakken op 200 graden gedurende 15 minuten.

 

laden...


Zorgen ... voor een ander (deel 2)

Zoals jullie al eerder konden lezen, werd er in de week van maandag 21/11 tot vrijdag 25/11 een verwenweek georganiseerd in onze klas.  Dit is wat de leerlingen er na afloop, over te vertellen hadden:

Donderdag 17 november moesten we een kaartje trekken omdat het verwenweek was.  Ik had Manon getrokken maar dat mochten we nog niet verklappen.  We moesten wachten tot maandag.  Ik was wel benieuwd wie mij moest verwennen.  Toen zag ik Marit naar mij lopen.  Ze gaf mij een cakeje.  Ik had ondertussen een mooie tekening aan Manon gegeven.  Zo verliepen de dagen met iets geven en iets krijgen.  Toen was het vrijdag.  Op de laatste dag moest ik natuurlijk iets speciaal geven.  Daarom heb ik een sleutelhanger gegeven.  Maar toen de school uit was, vond ik dat niet leuk want dan was de verwenweek gedaan.   (Kidda)

Er was eens een verwenweek.  Ik kreeg van Warre een chocoladen munt.  Ik voelde mij heel blij want iets krijgen is altijd leuk.  Ik heb zelf een snoepje, een armbandje, ... gegeven.  Het is ook leuk om iemand te verwennen, om te zien hoe blij je iemand kan maken.  Het was een supertoffe week.   (Marie)

Ik moest voor Bas en Maarten voor mij.  Maarten had een mooie bladwijzer gegeven.  Ik had een snoepje gegeven en ik vond dat eigenlijk wel leuk.  Ik hoop dat Bas het ook leuk vond.  Het was wel grappig dat Maarten mijn naam van letterkoekjes had gemaakt en die dan in een doorschijnende bol had gestoken.  Ik heb nu ook meer met hem gespeeld en thuis hebben wij geknutseld.   (Louis)

Ik heb heel leuke dingen gekregen maar zelf iets doen is veel leuker.  Het is spijtig dat het al afgelopen is.  Ik had Oliver getrokken en dat had ik niet verwacht.   (Isaac)

Ik heb van Hanna een heel grappig visje gekregen en dat was heel leuk.  maar iemand anders verwennen is nog veel leuker.  Ik had Michiel getrokken en ik heb hem elke dag iets anders gegeven, bijvoorbeeld het spelletje 'Wie is het?'.  Ik hoop dat hij het leuk vond.  Ik vond het plezant om sommige dingen zelf te maken, zoals een cakeje of een muffin.   (Alixe)

Ik heb een armbandje gekregen.  Ik moest Marie verwennen en dat was heel tof om te zien hoe blij ze was als ze een tekening kreeg van mij.  Ik heb ook haar boekentas gedragen en ze kreeg elke middag een chocolade cent van mij.  Ik vind het wel jammer dat het voorbij is.   (Warre)

Ik heb van Mariem een tekening gekregen en ook nog een koek en dat maakte mij blij.  Ik vroeg of ze mijn flesje in de bak wilde zetten en ze zei ja.  Ik vond leuk dat ik van Mariem zoveel leuke dingen krijg en ik vind haar een tof meisje.  Ik heb aan Alixe een tekening gegeven en een diddlepapiertje en een spelletje en een vals diamantje en ik denk wel dat ze dat tof vond.  Ik vond de verwenweek supertof met Mariem en Alixe!   (Hanna)

Ik heb een tekening gekregen en ik vond het wel leuk om verwend te worden.  Ik vond het ook leuk om het zelf te doen.  Ik heb aan Kidda een cupcake gegeven en ik heb ook heel goed gespeeld maet haar.  Ik hoop dat het voor alle kinderen een toffe week was.   (Marit)

Ik had als verwenner Bas en ik moest zelf Paulien verwennen.  Ik heb een snoepje gekregen en Bas heeft 3 keer mijn boekentas gedragen.  Ik voelde mij gelukkig met het snoepje van Bas.  Ik heb aan Paulien een koek en een lekker snoepje gegeven en ook nog een tekening en nog een hele lijst.  't Was leuk dat iedereen iemand had want als jij alleen iets krijgt dan vind ik dat neiet eerlijk voor de anderen.   (Ward)

Ik kreeg van Kidda heel veel kunstwerken en ze waren zeer mooi.  ik voelde mij net een prinses.  Maar natuurlijk moest ik ook iemand verwennen en dat was Isaac Ik heb een tekening gegeven, een snoepje, een cupcake en nog veel meer.  Maar ik heb hem ook geholpen.  Ik voelde mij ook heel trots als ik iemand blij gemaakt had, maar ik vond het wel jammer dat de week zo snel voorbij was.   (Manon)

Ik ging de klas binnen en er lag ineens een tekening op de bank.  Toen ik de dag nadien buiten kwam kreeg ik een cakeje van Britt.  Verder heeft ze niet veel gezegd of gedaan maar dat vind ik niet zo erg want zelf iemand verwennen vind ik zeker zo leuk.  Ik heb thuis meteen een hartje gemaakt van strijkparels.  Dat vond Dimiana wel leuk denk ik.  De dag nadien heb ik Dimiana welkom gewenst, maar mijn mama vond dat ik nog iets meer moest doen.  daarom heb ik haar tijdens de speeltijd nog een koek gegeven.   (Jonathan)

Ik had Louis getrokken en Dimiana had mij.  Ik heb veel met Dimiana en met Mariem gespeeld.  Ik heb aan Louis een ster gegeven en een bol met letterkoekjes van zijn naam.   (Maarten)

Ik heb heel wat gekregen van Jonathan.  Ik wist niet dat hij mij moest verwennen maar hij heeft heel veel aan mij gegeven.  Ik heb heel veel met Maarten gespeeld en dat was heel leuk want ik moest hem verwennen.  Het was echt een te gekke week.   (Dimiana)

We hebben een kaartje getrokken maar we mochten pas maandag zeggen wie we hadden.  Ik had Hanna.  Ik heb aan Hanna een speculaas gegeven en haar turnzak gedragen en ingeladen en vanalles.  Ik vind het spijtig dat het voorbij is.  (Mariem)

Ik heb 'Wie is het?' van Alixe gekregen en ik heb het al gespeeld.  Ik vond het leuk om iemand te helpen en ik vind het ook leuk om iets te krijgen en ik vond het echt leuk omdat je iets goed doet.   (Michiel)

De verwenweek begon met kaartjes trekken met een naam erop.  Ik heb veel gekregen maar ook veel gegeven.  Ik vond toch het verwend worden het leukste.  Ik heb ook veel tekeningen gekregen.  Het mocht nog een week duren.  (Oliver)

Ik heb twee wafeltjes gekregen en de letter B en ik vond dat heel leuk om verwend te worden.  Ik heb zelf een tekening gemaakt en een koekje gegeven.  Ik heb door het verwennen ook eens met iemand gespeeld waar ik anders niet zo veel mee speel en dat was eigenlijk wel leuk.    (Britt)

Ward moest mij verwennen en hij heeft een tekening gemaakt en een snoepje gegeven.  Ik heb Anouchka verwend met een tekening en een koekje.  Ik wilde ook nog een poppetje geven maar toen werd ze ziek.    (Paulien)

We trokken allemaal een kaartje.  Louis moest voor mij zorgen.  Ik heb een snoepje gekregen en hij heeft mijn boekentas gedragen.  En ik mocht ook bij hem komen spelen, dat was tof.  Ik moest voor Ward zorgen.  Ik heb hem een snoepje gegeven en ik heb drie dagen zijn boekentas gedragen.  Ik ben blij dat het gedaanis.   (Bas)

Ik voelde mij wel een beetje verlegen.  Het was wel leuk om iemand anders te verwennen, zo maak je meer vrienden en vriendinnen.  Als ik het eerste ding gedaan had, was ik niet meer zo verlegen.  Ik had niets gekregenomdat mijn verwenner twee dagen ziek was en dat vond ik niet zo fijn.  Ik vond dat Marit heel vriendelijk tegen mij was.  Het was een toffe week.   (Ilias)

Bedankt aan alle kinderen die zo goed hun best gedaan hebben om voor een klasgenootje te zorgen.  Bedankt ook aan alle mama's en papa's die mee op zoek gegaan zijn om van deze week een succes te maken!   (juf Karin)

laden...


Wie is het?

De leerlingen van het derde leerjaar maakten als stelopdracht deze leuke raadseltjes.  Bent u hier goed in?  Even testen …

1.       Ik heb een spitse neus.  Ik draag een groen pakje met een rode das.  Ik geef de krant uit.  Ik ben …

2.       Ik heb zwart haar.  Ik draag steeds een rode T-shirt.  Ik ga vaak op reis met Jommeke en de Miekes.  Ik ben …

3.       Ik heb zwarte vlekken.  Ik ga graag achter een antilope aan.  Ik ben het snelste dier op de grond.  Ik ben …

4.       Ik heb een kindje in mijn buik.  Ik heb blond haar.  Ik geef les in een klas.  Ik ben …

5.       Ik heb bruin haar.  Ik draag heel graag kleedjes.  Ik ben heel lief.  Ik ben …

6.       Ik draag een wit kleedje met een rode streep.  Ik heb een strikje in mijn haar.  Ik heb een lievelingspop en die heet Schanulleke.   Ik ben …

7.       Ik heb bruin haar.  Ik draag graag een sjaal.  Ik ben half ouderraadvoorzitter.  Ik ben …

8.       Ik heb een witte baard.  Ik draag rode kleren.  Ik ben steeds met mijn slee.  Ik ben …

9.       Ik heb heel scherpe tanden.  Ik heb een rug vol schubben.  Ik ben heeeeeeeeeeel gevaarlijk.  Ik ben …

10.   Ik lijk een beetje op Pipi Langkous.  Ik heb meestal geoxen aan.  Ik kan keigoed keepen.  Ik ben …

11.   Ik heb donkerbruin haar.  Ik draag kleren in blauw en rood.  Ik speel bij de ploeg die vorig jaar de Champions League won.  Ik ben …

12.   Ik woon in Australië.  Ik heb een buidel waar mijn kindjes in zitten.  Ik kan heel goed springen.  Ik ben …

13.   Ik heb bruin haar.  Ik draag heel vaak een helm.  Ik kan zeer snel fietsen.  Ik ben niet meester Patrick, maar wel …

14.   Ik heb bruin haar.  Ik draag heel vaak een sjaal.  Ik ben steeds mijn brilletje kwijt.  Ik ben …

En dan nog eentje van de juf   J  :

15.   Ik ben een meisje van het derde leerjaar.  Ik ben soms al eens verstrooid, ook tijdens  de stelles.  Ik had mijn naam niet op mijn blad geschreven.  Ik ben …   J

Oplossing:

1 = Geronimo Stilton    2 = Filiberke    3 = een jachtluipaard    4 = juf Evy    5 =  mijn mama    6 = Wiske

7 = Silke Tas    8 = de kerstman    9 = een krokodil    10 = Kidda    11 = Lional Messi 

12 = een kangoeroe    13 = Tom Boonen    14 = juf Karin    15 = M???????????????

laden...


Naar de Efteling?

Onlangs schreef de Gazet van Antwerpen een wedstrijd uit waarbij je met je klas een tweedaagse naar de Efteling kon winnen.  Je moest hiervoor gedurende enkele weken woorden verzamelen die in een sprookje verwerkt moesten worden. De mama van Warre had de afgelopen weken de woorden voor ons gespaard zodat wij meteen aan de slag konden.  Met 21 leerlingen een sprookje schrijven ... geen gemakkelijke opdracht!  Maar een reisje naar een sprookjespark, dat zagen we allemaal wel zitten, dus gingen we aan de slag.  Kidda maakte er ook nog een mooie tekening bij. We waren best wel trots op het resultaat. 

En nu maar duimen! Leest u mee?

In een land hier ver vandaan leefde een wel heel bijzondere koning.  Voor het slapen gaan, las de koning elke avond in zijn sprookjesboek.  Het liefst las hij sprookjes over kikkers.  Zijn grote droom was dan ook om een kikker als huisdier te hebben op zijn kasteel.  Alle dagen zocht hij in zijn koninklijke tuin, maar de enige dieren die hij zag waren, katten, honden, vogels, insecten, … maar geen kikkers.  Toen besloot hij om aan zijn dapperste ruiter, Zwartmantel,  de opdracht te geven om het land te doorzoeken.  En … hij mocht niet terugkomen zonder kikker!  Hij zadelde zijn paard en vertrok naar het donkere woud.  De avond viel, maar nog steeds had Zwartmantel geen kikker gevonden.  Hij besloot dan maar om wat te gaan rusten.  Van mos maakte hij een bed en het vuur dat hij aanstak gaf hem warmte en een beetje licht.  Zo viel onze moedige ruiter in een diepe slaap…   Hij had een prachtige droom…  Hij danste met het mooiste meisje dat hij ooit had gezien.  Ze had goudblonde lokken  en droeg een felrood kapje.  Net toen hij zich wou omdraaien om lekker verder te dromen, werd hij gewekt door een prachtig gezang.  Zwartmantel opende zijn ogen en wist niet wat hij zag!  Was dat niet het meisje uit zijn dromen?!  Hij wreef nogmaals in zijn ogen, maar neen, hij sliep niet meer.  Roodkapje stond écht voor zijn neus.  Eén blik in elkaars ogen en ze waren smoorverliefd!  Ze zaten samen bij het water toen de ruiter zijn verhaal deed over de kikker.  “Ik weet het,” zei Roodkapje, “wie brouwt er drankjes van kikkerdril?  Een boze fee natuurlijk!”  En Roodkapje wist dat er naast haar grootmoeders huisje een oude vervallen schuur stond.  Er werd verteld dat daar een boze fee woonde, ook al had niemand ze ooit al gezien.  Zwartmantel nam Roodkapje mee op zijn paard en samen reden ze naar de schuur.  Toen ze voorzichtig aanklopten, hoorden ze de deur krakend open gaan.  Daar verscheen een oud ineengedoken vrouwtje.  De griezelige fee was niet erg groot en had een zwarte raaf op haar schouder.  “Wat moeten jullie,” krijste ze met een hese stem.  “Wij vroegen ons af of u nog een kikker hebt die we mogen meenemen voor de koning,” zei Roodkapje.  “Ik ben bezig met een moeilijke betovering en daar heb ik al mijn kikkers voor nodig!”  Met een klap smakte ze de deur dicht.  Daar stonden ze nu…  Als bij wonder hoorden ze opeens ‘kwaaaaak’.  Onder een verschrompeld stukje hout zagen ze de prachtigste kikker ooit,  zitten.  Voorzichtig tilde Zwartmantel de kikker op en zette hem in Roodkapjes mandje.  Samen reden ze te paard naar het paleis.  Daar vonden ze een trieste koning die meteen begon te glimlachen als hij zag wat Roodkapje in haar mandje had verstopt. 

De koning was alle dagen van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat  in de weer met zijn kikker dat hij vergat het land te regeren.  “Had ik maar iemand die dat in mijn plaats zou willen doen,” dacht de koning.  Toen kreeg hij opeens een schitterend idee!  Zwartmantel en Roodkapje konden dit misschien wel doen.  Ze woonden nu toch al in het paleis.  Daar moest het verliefde stel geen moment over nadenken.

Ze trouwden en werden prins en prinses van het koninkrijk.  En de koning?   Die was nooit eerder zo gelukkig met zijn nieuwe vriend…

En de kikker?  Die kwaakte luid:  Het sprookje is uit!   Kwaaaaak….

 

Ondertussen zijn de winnaars bekend.  We waren er spijtiggenoeg niet bij... 

De volgende keer misschien...

laden...


Het protocol

Op 15 november was het dag van de dynastie, ook wel feest van de koning genoemd.  We leerden die week over de verschillende koningen van België en ook over wat de taak van een koning precies is.  Een van de taken is een bezoekje brengen aan landgenoten.  Al gauw begonnen we te fantaseren...  Wat als de koning op bezoek zou komen in onze klas?  Hoe moeten we ons dan gedragen?  Hier zijn een heleboel regeltjes voor.  Dit noemt men het 'protocol'.  Maarten schreef er dit tekstje over:

Het protocol

Vandaag komt de koning op bezoek.

Ik zorg dat ik vroeg op school ben. 

Daar is de auto al.

De koningin stapt uit en ik geef haar een ruiker bloemen.

Ik zeg: Alstublieft mevrouw.

De koning komt de klas binnen.

Ik keer me naar hem toe.

Ik wacht tot de koning voor mij staat om hem een hand te geven.

Ik vraag: Sire,heeft u een goede rit gehad?

Tegen de koningin zeg ik:  Mevrouw, u ziet er mooi uit.

Dan gaan we eten.

Als de koning klaar is met eten, moet ik ook stoppen, ook al ligt mijn bord nog vol.

(geschreven door Maarten Tack)

 

Ook Manon vatte voor u de regeltjes van het protocol even samen:

1. Als de koning op bezoek komt dan moet je zorgen dat jij er al bent.  Je gaat pas weg als de koning terug vertrokken is.

2. Je mag de koningin een ruiker bloemen aanbieden maar het moet niet.

3. Je spreekt de koningin aan met 'mevrouw' en de koning met 'sire'.

4. Als de koning binnen komt, ga je niet juichen of in je handen klappen.  Je staat recht en je keert je naar hem toe.

5. Als de koning voor je staat, wacht je tot de koning jou een hand geeft.  Je steekt niet zelf je hand uit.

6. Als je samen met de koning aan tafel gaat en de koning is klaar met eten, dan moet je zelf ook stoppen, ook al heb je nog keiveel honger.

 (geschreven door Manon Peelman)

 

Zo, laat de koning maar komen!  Het derde leerjaar is voorbereid!

laden...


Zorgen ... voor een ander.

Elke maand staat er bij sociale vaardigheden een woord centraal waarrond we met de ganse school werken.  Deze maand is dat ZORGEN.

Zo hebben wij begin november met de leerlingen van 1, 2 en 3 afgesproken om eens extra zorg te dragen voor ons materiaal en in het bijzonder voor de koekendoosjes die nog te veel buiten achterblijven.  We merken dat de kinderen hier echt hun best voor doen, geholpen door de mama's en papa's die de naam van hun kind op het doosje hebben gezet.

Het is echter ook belangrijk om zorg te dragen voor elkaar.  Daarom hebben we volgende week met het derde leerjaar een verwenweekje gepland waarin elk kind een klasgenootje eens extra gaat verwennen.  Hier hoeven zeker geen groots opgezette activiteiten of dure spullen aan te pas te komen.  Zorgen zit vooral ook in kleine dingen zoals bijvoorbeeld: eens extra met die leerling spelen, een mooie tekening maken, iemand opwachten aan de poort en welkom heten, iets leuk in elkaar knutselen, een mooie tekening maken, een grappig gedichtje schrijven, ...

Lekker verwend worden is natuurlijk super leuk maar ik hoop dat de leerlingen op deze manier ook ervaren dat zorgen voor een ander een heel fijn en hartverwarmend gevoel kan geven.  Ik ben benieuwd...

juf Karin

laden...


basketbalinstuif

Op dinsdag 4 oktober organiseerde de Stichting Vlaamse Schoolsport in samenwerking met basketbalclub OXACO een basketbalinstuif voor alle scholen uit de omgeving.  Ook het eerste leerjaar van Rozenregen was erbij.  Dat de kinderen met volle teugen genoten van deze sportieve voormiddag kunnen jullie bekijken bij de fotoH&Rs.

Tevens wil ik ook nog alle vrijwilligers die me hielpen bij het organiseren van het vervoer van en naar de sporthal nogmaals danken.  Zonder jullie hulp was deze leuke voormiddag niet mogelijk.  Van harte dank!

Meester Patrick O.

laden...


onze klasfoto in de krant

Naar jaarlijkse gewoonte drukt Gazet Van Antwerpen de klasfoto's van alle 1ste leerjaren uit de omgeving af in de krant.  Zo kan je woensdag 21 september ook onze klas terugvinden in de krant.

meester Patrick Ooms

laden...


een duif op bezoek in onze klas

Voor de les Godsdienst mochten de kinderen komen vertellen over iets dat zij goed kunnen.  Zo bracht Charlotte een duif van haar vake mee, want ze mag hem altijd helpen bij het verzorgen van deze dieren.  Dat Charlotte goed kan zorgen voor de duiven blijkt zeker ook uit de foto's die jullie kunnen bekijken in het fotoalbum.  Ook de andere kinderen genoten erg van dit bezoekje!

laden...