Rozenregen

Basisschool in Mortsel

Blog

Sinterklaas (K1)

Het sinterklaasfeest was leuk, maar nu is het voorbij. Woensdag konden de kinderen eerst genieten van wat Sint en Piet allemaal brachten in de klas :

Een grote en een kleine brandweerwagen met brandweermannetjes, een magneetbord, 2 puzzels, allerlei lekkere gebakjes voor de poppenkamer en wagonnetjes voor de houten trein.

Zwarte Piet had ook overal koekjes neergelegd en op de tafels stond er voor elke kleuter een chocolade figuurtje.

Nadat we alles weggelegd hadden was het al tijd om naar de zaal te gaan, waar we konden genieten van zang en dans. Je kon zien dat Sinterklaas blij was om bij ons te zijn. Zwarte Piet deed zijn best om mee te dansen, maar kon het niet zo goed als de kinderen. 

Ook al waren er een paar bange hartjes in ons klasje, iedereen heeft heel enthousiast gedanst op het podium. En wie zin had kon na het dansen een handje geven aan Sinterklaas en Zwarte Piet.

Ook van onze klas zijn er binnenkort foto's te zien op de website van de school.

 

Donderdag en vrijdag hebben we veel gespeeld met het nieuwe speelgoed.


Dierendag (K1)

Dag allemaal,

De weken gaan snel voorbij en we hebben al heel wat geleerd in onze klas.

Vorige week leerden we over huisdieren, omdat het op 4 oktober dierendag is. In een liedje leerden we dat Jules ook wel een dier wil, maar geen gewoon huisdier. Hij wil een ... KROKODIL. Alle kinderen vinden dit toch wel heel gevaarlijk, want een krokodil kan bijten.

Bij het knutselen gingen we de poesjes goed verzorgen. Eerst schilderen en daarna de pels kammen.

We experimenteerden ook met verf en wol. (en we leerden dat wol van een schaap komt)

Toen kwam juf Natalie op bezoek met een baardagaan. Dat is wel een heel speciaal dier. En we mochten strelen met een vinger op het hoofdje, tussen de ogen. De meeste kinderen durfden dit wel.

In een poppenspel vond Jolien een konijntje in haar tuin. Wat was ze blij. Maar midden in de nacht kwam mama konijn en het kleine konijntje wilde veel liever bij de mama zijn. Dat vond Jolien jammer, maar misschien mag ze van mama en papa een konijntje gaan kopen in de dierenwinkel. 

De kinderen vertelden ook over hun eigen huisdieren. 

Tot de volgende keer !

 

 


K1 leve papa

Leve papa

Vorige week mochten onze kleuters vertellen over hun papa. Iets wat papa graag doet, goed kan, of samen met de kleuter doet. Elke dag waren enkele kinderen aan de beurt, want ze hadden zo veel te vertellen, dat we het niet op één activiteit konden organiseren.
De papa’s van Ferre, Jana, Lux en Noor maken veel mopjes en fopjes, tot groot plezier van de kinderen.
De papa’s van Lex, Alec en Jill vertellen graag verhaaltjes voor het slapen gaan.
Oona puzzelt graag met papa.
Er zijn papa’s die graag eens in de zetel zitten om te genieten van hun kapoentjes of samen naar een filmpje te kijken, zoals de papa van Flint, Céline en ook Noor. Céline en haar papa kijken graag naar Masha en de enge spookjes.
Er zijn ook actieve en sterke papa’s : zij houden ervan om hun kroost in de lucht (vliegtuig spelen) of in de zetel te gooien. Ook opvangen hoor papa ’s van Rosalie en Sander.
De papa van Lewis kan een mol wegjagen en de papa van Iris kan heel goed auto rijden.
Er zijn ook papa’s die graag naar de (binnen)speeltuin gaan of met de bal spelen zoals bij Fien, Rafaella, Joséphine, Vic, Hector en Louis.
Juliette en Louïc gaan graag steppen en fietsen met de papa.
Otis bakt graag koekjes met zijn papa. Arthur is trots op zijn papa die dirigent is. Sid speelt graag met papa en zijn broer Menno een bumbaspel.
Luca vindt dat zijn papa heel goed voor hem zorgt.

Hopelijk zijn alle papa’s goed verwend en konden ze genieten van een leuke vaderdag.

Proficiat papa’s.


K1 carnaval / circus

Carnaval // circus

 

Circus : bij de opening van dit thema bleek dat niet zo simpel. De clown (juf Rita) dacht dat zij het wel kon. Zij kon trompet spelen… maar zij was haar trompet vergeten. Dan maar jongleren met borden … gelukkig gaf juf Nele plastieken borden, want de echte borden waren zeker kapot gevallen!!!
Er moest duidelijk nog veel geoefend worden.
Op 22 februari was het eindelijk zover. We konden carnaval/circus vieren. Alle kinderen waren super mooi verkleed. Er waren veel clowntjes, allerlei dieren, tovenaars en zelfs een dierentemmer… Bravo aan alle mama’s !!
Eerst kwam clown Tito aan de beurt in een leuk toneel. Hij vond het toch wel moeilijk om een mooie show te brengen voor de kinderen. Maar in zijn droom kon hij allerlei kunstjes.
Er werd ook een konijntje uit een zwarte, hoge hoed getoverd. Daar moesten alle kinderen bij helpen. Gelukkig was Rune (K3) ook een tovenaar, zodat alles goed lukte.
In de turnzaal was er een heuse verkiezing. Clown Flint en dierentemmer Jill kregen voor onze klas een medaille, maar de jury vond dat alle kinderen even mooi waren.
De kleuters gingen terug naar de refter. Iedere klas had nog een toonmomentje. De mini’s deden de bumba stopdans, de eerste kleuterklas zong van clowntje en zijn rode neus, de tweede kleuterklas deed een snel dansje en de derde kleuterklas kende een leuk versje.
En toen was het carnavalfeest voorbij en was het tijd om naar huis te gaan.


K1 fluo

Fluo in K1

Woensdag zijn we de dag gestart in de donkere klas van juf Els. Alle gordijnen waren dicht. Juf Els had een donkere trui aan en juf Nele een fluohesje. Het verschil was heel duidelijk toen er met een lampje geschenen werd. De kleuters van juf Nele mochten een fluohesje aandoen. Zij waren duidelijk te zien en de anderen niet. Ook op de foto’s dan je dat goed zien.

Toen gingen we aan de slag in onze klas. We reden met de auto’s door fluoverf en hebben op die manier onze “fluostrade” gemaakt.
De volgende dag mochten we hierop met voertuigen stempelen.
In de klas stond ook een donker huisje, waarin fluospulletjes lagen en zaklampjes. Wat een plezier hadden de kleuters in het huisje.
Verder hebben we ook Jules een fluohesje gegeven. Met fluostiften mochten we dit kleuren. Deze hesjes zijn nog veel mooier dan onze, want we mochten natuurlijk veel kleuren gebruiken.

Op vrijdag gingen we ons eens laten zien. Met onze fluohesjes aan gingen we wandelen tot aan de spoorweg. Daar zagen we dat er een rood licht is en dat de slagboom naar beneden gaat als er een trein komt. Pas als het witte licht pinkt, mag je de spoorweg over steken.
Op onze terugweg naar school wandelden we door de A. Stockmanslei. We zagen veel fietsers. Telkens als de fietser een fluohesje aan had, riepen juf Nele en haar kindjes FLUO ! Dat was wel grappig.

 

Elke dag kruist de juf aan hoeveel kleuters van de klas met een fluohesje naar school komen. Onze Fluoflor is gek op fluo en wil helemaal geel worden. We zijn benieuwd welke verrassing hij deze keer heeft.


K1 Sint op bezoek

De Sint op bezoek.

Maandag was het al een drukke dag. We oefenden ons dansje nog eens, zongen liedjes en maakten onze tekeningen af, want dinsdag werd er hoog bezoek verwacht. Voor we naar huis gingen hebben we onze schoen gezet. Zou de Sint komen? Spannend.

Dinsdag was het eindelijk zo ver. Toen de deur van onze klas open ging, keken er vijftien gezichtjes verwonderd en blij. Overal stond er chocolade en lagen er koekjes en snoepjes. Sinterklaas en Zwarte Piet brachten ook nieuw speelgoed. Voor de houten trein bracht hij mannetjes en enkele wagonnetjes van de brandweer. Er kwamen boerderij magneetjes, een bouwspelletje met olifantjes waarbij je op een kaart kan zien hoe je de torens kan bouwen. Je kan natuurlijk ook zelf iets verzinnen. In de poppenkamer was er een nieuw kleedje en broekje voor een popje . En er zijn ook 3 nieuwe Frozen puzzels.

Zwarte Piet is wel een grapjas. Het poppenkastpopje van Zwarte Piet stak in de zak en die was aan de deur gehangen. Hi Hi Hi We denken niet dat Sinterklaas zo’n deugnietenstreek uithaalt.

Lang konden we toen nog niet spelen, want we moesten ons klaar maken voor het feest in de zaal.
Iedereen luisterde naar een verhaal, toen juf Maryse plots teken deed dat ons bezoek er was.

Sinterklaas was heel blij met alle liedjes en dansjes. Hij houdt hier heel erg van. Ook had hij dit jaar heel goed opgelet. Hij kon van elke klas iets vertellen. Zo had hij gezien dat onze kleuters echte puzzelkampioenen zijn en dat ze als toneelspelertjes in de poppenkamer een heel verhaal spelen.

 

Veel te snel moesten we het afscheidslied zingen. En toen was het alweer voorbij.


K1 lekker fruit

Lekker fruit

We hebben deze week over fruit geleerd. Appels vonden al onze kindjes lekker. We hebben die appels zelf geplukt in de tuin van de school. Sommige appels hadden wel een gaatje of bruine plekjes. Dat moesten we natuurlijk niet opeten. Ook de pitjes, die in het klokhuis zitten, eten we natuurlijk niet op. Misschien groeit er wel een nieuwe boom als we de pitjes in de aarde planten. Vast en zeker het proberen waard.

Verder in de week proefden we ook nog peren, bananen, druifjes, pruimen en meloenen. Iedereen heeft alles geproefd. Soms enkel maar door met hun tong aan het stukje te likken, maar zo leren we de smaak kennen.
Op woensdag konden we proeven van onze zelfgemaakte, lekkere appelmoes. Onze kleuters sneden de appels in stukjes. De juf maakte moes.

We luisterden ook naar het verhaal van Nicolas. Hij wou graag voetballen, maar mocht nog niet van de trainer. Eerst moest hij sterker en sneller worden. Nicolas was echt droevig, want hij wist niet hoe. Gelukkig kwam Speedy de haas hem vertellen dat hij veel groenten moest eten om zo snel als een haas te kunnen lopen. En Slinger de aap vertelde over het lekkere fruit dat ervoor zorgt dat Nicolas lenig kan worden. Sumo de os, die ontzettend sterk is, raadde aan om melk te drinken en kaas te eten. Dan wordt je super sterk.
Nicolas werd enthousiast en ook zijn vriendinnetje Lies werd overtuigd om mee te doen. Zo werd Lies een tenniskampioen en Nicolas een voetbalkampioen.

Op woensdag brak Joris zijn been in de poppenkast. Hij klom te hoog in de boom. Tot overmaat van ramp ging Rakker er met de appels vandoor. Maar, eind goed al goed, Jolien kreeg de appels terug, bakte een appeltaart en ging samen met Rakker op bezoek bij Joris.

En onze kapoenen zijn ook kampioenen. Sinds deze week doen wij mee aan one mile a day. Dat houdt in dat we elke dag extra gaan lopen of bewegen op de speelplaats. Elke dag dat het ons lukt, mag er een vakje gekleurd worden.
Aan deze actie doen alle kinderen van onze school mee. En we vinden het allemaal leuk.

 

Groetjes, Juf Rita


mijn vriendjes in de klas K1

Mijn vriendjes in de klas

Deze week hebben we al fijn gespeeld in onze klas. We ontdekten alle hoeken. In de poppenkamer komen onze kleuters al tot een leuk fantasiespel. Er werd op reis gegaan. De zandbak was de eindbestemming. Goed gekozen, vond ik, want de zandbak doet natuurlijk denken aan strand en zee.

Ook de duplotrein heeft heel wat aanhangers. Ze zijn eerst een hele tijd bezig met het goedleggen van de sporen en dat lukt al aardig. En dan kunnen ze rijden : tjoeke tjoek wie rijdt er mee?

We hebben ook al geknutseld, maar de werkjes blijven in de klas. Onze kronen hangen rond de juiste taart. In de gang hangen onze jongens en meisjes. Allemaal vriendjes zijn wij in de klas.

Poppenkastpoppen Joris en Jolien kwamen vertellen wat ze goed kunnen en graag doen. Joris kan goed voetballen ( en ook rekenen ) en Jolien kan goed zingen. Het leuke is dat ze elkaar gaan helpen om het beter te leren.

Jullie merken het, het was een leuke start van het schooljaar!

Groetjes

 

Juf Rita


K1 ziek zijn

Thema : ziek zijn

Vorige week was Jules een dokter. Hij ging op bezoek bij zijn vriendje, luisterde met de stethoscoop naar hart en longen, gebruikte de thermometer om de temperatuur te meten… En ja hoor, zijn vriendje had een goed medicijn nodig om te genezen.
Kleine pijntjes en verkoudheden kunnen we zelf overwinnen, maar wat als je erger ziek wordt? Dat leerden we in een verhaal over beertje. Hij moest naar het ziekenhuis. Daar werken niet alleen dokters, maar verplegers en verpleegster. Zij helpen de dokters om de patiënten te genezen.
We leerden ook een liedje over beertje .
Omdat er bij onze kleuters ook veel loopneusjes zijn ( en intussen bij de juf ook ) leerden we ook een liedje over niezen. Dit vonden onze kleuters wel een grappig lied toen ze het hoorden op de cd. Er wordt luidruchtig geniesd. Juf deed ook voor hoe je je neus moet snuiten en een zakdoek gebruiken. Voor sommige kleuters is dat niet gemakkelijk.

En de mini’s zijn echte kapoenen. Zij kwamen naar onze klas en hadden allemaal rode stipjes. Gelukkig deden ze maar alsof. Fopneuzen!!!

 

Omdat het zo koud was vorige week, werd er ook over ijs en vriezen gepraat. We moesten voorzichtig zijn op de speelplaats. Het weerkaartje was er eentje van een auto die glibbert over de weg. En natuurlijk hebben we ook proefjes met water en ijs gedaan. Water werd in een potje buiten gezet en ook in de diepvriezer. De volgende dag was het geen water, maar ijs! Juf kon het potje zomaar omdraaien, er viel geen druppel uit. Maar na een dagje in de klas was het ijs terug verandert in water. Nog een dagje later was het water uit het potje weg. Zomaar! Het was verdampt en dat vonden de kleuters wel heel speciaal.


Jules en zijn fiets K1

Jules en zijn fiets

Vorige week leerden we over het verkeer.
Jules ging fietsen, terwijl mama achter hem wandelt. Hij heeft een fluovestje en een helm, zodat hij veilig kan fietsen. Hij luistert goed naar zijn mama, stopt aan de straathoek en steekt voorzichtig over op het zebrapad. Maar zijn mama moet wel een beetje beter uitkijken, want zij botste met haar neus tegen een boom !!
Onze kindjes leerden dat ze voorzichtig moeten zijn. Als het licht rood is, blijf je wachten. Als het groen wordt, mag je oversteken, maar kijk je best toch nog links en rechts. Tijdens het opzeggen van een vers oefenden we op een papieren zebrapad. We zongen ook een liedje over een zebrapad.

Met stiften tekenden ze grote en kleine wielen op hun blad. We maakten ook een schilderij van Jules met zijn fluovestje. De helm mochten de kleuters zelf op het hoofd van Jules schilderen.

De leukste dag van de week was toch wel vrijdag. Dan mocht iedereen met de fiets of de step. Samen met de kinderen van juf Tammy koersten we over de speelplaats. De loopfietsjes gingen soms snel, maar iedereen kon toch tijdig stoppen voor andere fietsers. Sommige kleuters probeerden ook een slalom tussen de bakken, of fietsten tussen 2 banken die de juffen hadden klaar gezet.
En wat een geluk, het was een droge dag !


De 5 zintuigen (K1)

De afgelopen week hebben we heel wat leuke en interessante dingen geleerd over onze zintuigen.
Maandag en woensdag bij juf Tammy : heeft iedereen zijn oortjes meegebracht, want we moeten ze goed gebruiken. De kinderen mochten proberen geluiden te herkennen. Bij het schilderen werden er belletjes aan de borstel vast gemaakt. Dat was leuk, want tijdens het schilderen rinkelden die.
Bij juf Rita werden deze dagen de handen gebruikt om te voelen aan allerlei materialen : zachte wol, glad plastiek, hout dat een beetje ruw was en waarbij we moesten oppassen voor splinters, schuurpapier, mousse… We hebben ook een voelkunstwerk gemaakt, dat je kan bewonderen in de gang.
Dinsdag moesten we kijken met onze ogen. Het was heel moeilijk om te herkennen wie er voor je staat als je geblinddoekt bent. Als je dan de stem kan horen, lukt het beter. We keken ook door een verrekijker, een vergrootglas, een bril en een caleidoscoop ( een kleurtjeskijker).
Donderdag en vrijdag bij juf Tammy werd er geroken en probeerden de kleuters geuren te herkennen in een spel.
Bij juf Rita moesten we proeven. Zure citroen, bitter witloof en pompelmoes ( deze vrucht kenden de kleuters nog niet), zoute chips ( dit lustte iedereen! ) en zoete chocolade ( joepie!!!). De gezichtjes waren soms wel grappig bij de zure en bittere smaken. De afspraak was : probeer te proeven en als je het echt niet lust, mag je het uitspuwen. De meeste kleuters proefden alles.
In een verhaal leerden de kleuters dat we om gezond te zijn niet te veel mogen snoepen, maar vooral veel groenten en fruit moeten eten en veel water moeten drinken.
Het was een leerrijke week.


K1 Jules rijdt met de fiets

Deze week leerden we over het verkeer. 

We begonnen de week echter met een heel andere activiteit. In het kader van de sociale vaardigheden maakten we op de speelplaats een catwalk. Alle kleuters mochten om de beurt over de catwalk lopen. De oudste kleuters moesten zich voorstellen en enkele vraagjes beantwoorden. De jongere kleuters mochten dit ook doen. Als ze dit nog niet durfden, mochten ze gewoon op de catwalk wandelen en zwaaien naar het publiek. Een heleboel kindjes durfden zich toch voorstellen en ook vertellen wat ze lekker vinden en waar ze graag mee spelen.

De andere dagen leerden we veel over voorzichtig zijn in het verkeer. We kunnen oversteken op een zebrapad. Met ons liedje en versje weten we nu hoe we dat voorzichtig moeten doen. Kijk eerst links, kijk dan rechts, als er geen auto of ander voertuig komt, mag je oversteken. De kinderen leerden ook over rood en groen licht. 

Met de auto's konden we sporen tekenen op een blad. Juf had immers een stift aan de auto vast gemaakt.

We tekenden ook wielen, groot en klein. Bij juf Tammy mochten de kleuters een fiets knutselen met fluo spaken.

En op vrijdag keken we eerst Tik Tak. Daarna mochten onze helmen opgezet worden, want we gingen fietsen. Opgepast voor elkaar en voor de juf, want we zijn geen botsauto's!
In de klas van meester Patrick konden we een film kijken op zijn nieuwe bord. Het ging natuurlijk over het verkeer en er waren een heleboel geluiden over voertuigen. Dat was leuk. Op het einde toverde de meester voor de jarige kleuters een taart met verjaardagslied op zijn toverbord.

Daarna gingen we terug fietsen.
Het was een was een warme maar leuke dag. Vast en zeker hebben alle kleuters goed geslapen.


wat ben ik geweldig !

Thema : wat ben ik geweldig !

Twee weken werkten we in het thema van ons lichaam. We hebben heel vaak naar onze vriendjes en onszelf gekeken en benoemden onze lichaamsdelen. We hebben ook geleerd om een kindje te tekenen. Dat is niet zo gemakkelijk. Het schilderen van een gezicht met de ogen, neus en mond lukte bij de meeste kinderen al wel.
Er werd ook veel gedanst op ons rollebollelied. Toen merkten we dat we eigenlijk toch al veel kunnen : we kunnen springen, draaien, zwaaien en nog veel meer. We hebben wel geluk. Mieke uit ons prentenboek heeft het moeilijker. Zij kan niet stappen en zit in een rolstoel. Toch heeft ze veel vriendjes en wil ze in de school alles meedoen. Zelfs met de turnles doet ze mee. En als de kinderen touwtje springen, dan mag Mieke draaien.
We leerden ook dat iedereen anders is. De ene is groter dan de andere. Daarom kleefden we kindjes van klein naar groot. Ook bij de juffen of meesters is dat verschillend, maar wij vinden dat niet erg.
Ook ons haar kan verschillen, of onze huidskleur. Het is leuk dat iedereen een ander uiterlijk heeft, anders konden we elkaar niet herkennen. Het belangrijkste is om vrienden te zijn.
Gelukkig kunnen de kindjes van K1 al veel en dat kan je dan ook zien op de foto’s.

 

PS : iedereen heeft de groetjes van Jantje Plezantje !


Baby

Het lijkt een heuse babyboom in de 1ste kleuterklas.
Begin september is Marie-Lou grote zus geworden. Ze is reuzetrots op haar kleine zus Lux. In de poppenkamer verzorgt ze de popjes alsof ze een echte mama is.

Deze week was het de beurt aan Menno. Broertje Sid is geboren. We hebben Menno nog niet kunnen feliciteren, want hij is jammer genoeg ziek.

Proficiat aan de ouders.

Juf Rita


Dierendag

De voorbije week leerden we over dieren, naar aanleiding van dierendag op 4 oktober. Het begon al superleuk, want we mochten gaan kijken naar Tik, Tak en Tok. Dit zijn de mooie, bruine kippen van Menno. 
Samen met de kindjes van juf Tammy en juf Maryse als extra begeleidster gingen we op stap. Om naar Menno te wandelen moesten we geen enkele straat oversteken!
Daar aangekomen gingen we meteen naar het kippenhok. De kippen waren hongerig en onze kleuters mochten graantjes geven. Tik, Tak en Tok begonnen dadelijk de graantjes te pikken. Toen ze genoeg gegeten hadden, gingen ze gezellig in het zonnetje zitten.

In hun hok lagen ook eitjes. Die mocht Menno gaan rapen. Het waren er wel 7 en we mochten ze meenemen naar school! 
Vrijdag hebben we een omelet gemaakt en lekker gesmuld. Dankjewel Menno!

Vrijdag kregen we ook bezoek van de vis van Louis. De goudvis zwom vrolijk rond in zijn bokaal. We konden zijn vinnen goed zien bewegen. Met zijn mondje hapte hij naar het eten dat Louis gegeven had. Bah, zeiden de meeste kinderen. Dat eten stinkt. Ja, wij lusten liever eitjes.

Vrijdag was een drukke dag, want we mochten ook gaan kijken naar Tik Tak. Juf Tammy heeft een huisje gemaakt en kan nu zelf tik tak verhaaltjes spelen, zelfs met de muziek erbij. Dit was superleuk!! Alle kleuters waren geboeid. 
Dankjewel juf Tammy 
Hopelijk zijn de foto's gelukt!


strapdag

Naar aanleiding van de week van de mobiliteit, leerden we over het verkeer.
We luisterden naar verhalen van Jules en Anna die voorzichtig met hun mama fietsten.
Musti leerde ons dat we moeten stoppen aan het rode licht en mogen oversteken als het licht voor ons groen is. Zelfs als het groen licht is, moet je nog goed uitkijken.

Op dinsdag gingen we samen met Juf Carmen wandelen. We zagen fietsers op het fietspad, verkeersborden, auto's, vrachtwagens en een autobus. Het werd helemaal leuk toen we de trein hoorden. We moesten wel even wachten voor we de trein ook konden zien. De slagbomen gingen naar beneden, de lichten werden rood. Auto's en taxi's bleven stilstaan. Tsjoeke tsjoeke tuut tuut !!!
Grappig was wel dat één kleuter zei dat we moesten wachten voor de slager(hij bedoelde de slagboom).

We leerden ook een liedje over oversteken op het zebrapad. In ons versje ging de ruit kapot. Dat kan gebeuren als je te snel fietst en niet op tijd kan stoppen!!

Hoogtepunt van de week was dan de strapdag. Gelukkig bleef het droog.
We hadden veel plezier op de speelplaats. De juf was soms wel een beetje bang, want de loopfietsjes gingen ongelooflijk snel. Mauro heeft zich een keer pijn gedaan bij het vallen, maar gelukkig gebeurden er geen ongelukken.
Juf Tammy was onze fotograaf. 

Zo, dat was het voor deze blog.

Tot de volgende keer


dozen in de klas (K1)

 

Vorige week bracht juf Lotte een heleboel dozen mee naar onze klas.

De kinderen  beleefden er veel plezier aan. Er waren grote en kleine dozen die in elkaar konden gestoken worden. Er waren puzzeldozen en sjabloondozen. Dozen om te bouwen en dozen om te knutselen. De kinderen mochten stempelen en experimenteren met verf en doosjes. Er werden huizen gemaakt en schudinstrumentjes. In de poppenkamer stond een grote deur en een muurtje met een raam. De garage in de autohoek was een doos. op de mat konden de kinderen in grote dozen kruipen. Ze konden doosjes vullen en weer leegmaken. In de zandbak zaten doosjes, maar het zand gleed tussen de spleetjes door.

In de turnzaal konden de kinderen naar hartenlust turnen met dozen. Het was niet zo gemakkelijk want er was een parcours opgesteld. Langs een draad vonden de kleuters de juiste weg om te gaan. Het werd een week waarin de kleuters veel konden ontdekken en beleven. We kijken al uit naar de volgende stageweek van juf Lotte, in maart.

Vriendelijke groeten,

juf Rita

 

laden...


Jules is verjaard

Vrijdag 21 september

De herfst is begonnen en het is strapdag. In de eerste kleuterklas hadden we het echter te druk om daar lang over na te denken. Jules is immers jarig en dat gaan we vieren.

Eerst mocht iedereen zijn zelfgemaakte wenskaart aan Jules geven. Natuurlijk wou Jules ook kusjes en knuffeltjes bij de felicitaties. Samen met de kinderen van juf Tammy hebben we daarna lekkere cake gegeten. Juf Tammy had zelfs slagroom op de stukjes cake gespoten. Dat was lekker en grappig, want je kreeg er een slagroombaard of snorretje van.

We hebben samen gezongen en gedanst voor Jules.

 

Na de speeltijd speelden we een spel : muzikaal pakket. Op muziek werd er een pak doorgegeven. Als de muziek stopte, moest er een papier afgehaald worden. Telkens moesten we dan een opdracht uitvoeren : zing een liedje, spring zo hoog je dan, sta op één been, maak een vuurwerk…

Na al de opdrachten kwam er een verrassing uit de doos : iedereen kreeg nog een snoepje. Wat een feest!

Gelukkige verjaardag, Jules!

 Jules is verjaard

 


carnaval

15 februari, kloppende hartjes, spanning, vrolijke snoeten, want eindelijk is het carnaval.
Het kijken naar al die mooie clowns, leeuwen, tijgers, danseressen en zoveel meer, is al een leuke bezigheid.
De kindjes van de eerste kleuterklas schrokken wel toen ze de klas binnen gingen. Er stonden veel banken, de kast stond anders…Verrassing, vandaag is het circus.
Eerst moesten de kinderen een papieren zakje versieren. Om half tien konden alle kleuters samen genieten van een spannende poppenkastvoorstelling. Clown Tito werd immers leeuwentemmer. Gelukkig voor hem was het een droom, want de leeuw werd woest en gevaarlijk. Toen Tito wakker werd, was het niet de leeuw, maar zijn poesje dat hem wakker maakte.
Na de speeltijd zaten alle kleuters van K1 en K2 vol verbazing te kijken naar een fantastisch circusoptreden. De kleuters van K3 werden clowns, leeuwen, jongleurs, koorddanseressen… Er was zelfs een acrobate die in een doos kon kruipen en … er was een levend kanon.
Jasper Tack van de lagere school deed er nog een kunstje bovenop. Hij kon op zijn eenwieler met een circusbord in de hand door de klas rijden!!! Waaauw dat was knap! Proficiat Jasper.
Uit ons versierde zakje mochten we popcorn eten. Mmmmmmmm
Juf Tammy kon een goocheltruc!
We zongen samen nog enkele circusliedjes en toen was de leuke circusvoormiddag voorbij.
Bedankt lieve circusdirecteurs ( juf Sigrid en juf Tammy ) voor dit spetterende, fantastische carnavalfeest.